NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nikjoh
Jag har köpt en v50 awd -05,och undrar lite om hur awd syst. funkar. Driver det på alla 4 hjul i normala fall,vid olika driftfall hur driver det då? Är det något särskilt att se upp med när det gäller awd?
av Lövet
Dina bakhjul drivs med ungefär 5% konstant. Sedan vid hjulspinn så flyttas drivningen bak. Det behövs ungefär 1/6dels varv med hjulspinn på framhjulen för att bakhjulen ska börja driva.
av Silkemannen
Hade också lite funderingar på hur AWD:n fungerar.

Har en v50 t5 awd som har varit min "bästa vän" under två snöiga och hala vintrar i rad...
Har inte stött på maken till stabil och vägsäker bil innan.

Dock märkte jag en lustig sak i vintras. Jag hamnade, vid vändning på en liten snöig och isig väg upp till en kollegas hus, med bakhjulen på "torrt" väglag, medan framhjulen blev stående på blankis. Till råga på allt var det lite fall bakåt, men det är ju inga problem med det tänkte jag. Bara att glida iväg (!) med andra ord... Fräscha fina Nordfrost på!
Nu blev det så att framhjulen spann rejält och jag frikopplade rätt snart med en fundering på om allt stod rätt till. Det har ju drivit på på alla fyra tidigare när jag kört på vinterföre. Riktigt kul med fyrhjulssladdar med DSTC "knappen intryckt", trots att hängsle och livrem även märks med DSTC av...

Tanken slog mig att bakhjulen ju skall hjälpa till om framhjulen snurrade x antal varv snabbare än bakhjulen. I detta fallet vete faaan vad som hände...
Efter att jag frikopplat och bara hann tänka tanken om varven på fram- kontra bakhjul så gjorde jag om proceduren och bilen tuggade sig snällt iväg.

Har inte upplevt några som helst problem tidigare, men blev rätt ställd då jag stod tvärstilla trots att bakhjulen hade "grov snö/is" under sig och framhjulen snurrade hej vilt på blankisen.

Hmmm, skumt...
av Lövet
Låter tyvärr som ett ganska vanligt fel som drabbar Haldex. Det är nån slags tryckgivare som går sönder och bakhjulen kopplas då inte in. Har främst hört om problemet på nyare generationer av Haldex dock. Kostar inte jättemycket att fixa lyckligt nog, några tusenlappar.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
En på jobbet fick skämma ögonen ur sig när han skulle backa ner sin båt förra sommaren med nya V70-n. Blev ståendes i backen när han skulle iväg och bärgaren fick komma, något vajsing med haldexen där också :roll:
av Silkemannen
andreas_lofgren skrev:Låter tyvärr som ett ganska vanligt fel som drabbar Haldex. Det är nån slags tryckgivare som går sönder och bakhjulen kopplas då inte in. Har främst hört om problemet på nyare generationer av Haldex dock. Kostar inte jättemycket att fixa lyckligt nog, några tusenlappar.
Det luriga är att jag i efterhand har märkt att bakhjulen driver på, precis som de skall. Kanske felet är intermittent och är början till något värre!?
av Lövet
Kopplas de in väldigt plötsligt eller gradvis? Även med givarfel så driver bakhjulen men de gör det senare och vid större gaspådrag och inkopplingen är mera brutal.
av Silkemannen
andreas_lofgren skrev:Kopplas de in väldigt plötsligt eller gradvis? Även med givarfel så driver bakhjulen men de gör det senare och vid större gaspådrag och inkopplingen är mera brutal.
Har väl inte direkt de bästa förutsättningarna att kolla detta nu när snön (äntligen) försvunnit...
Men som du skriver så verkar det som om, rent spontant om jag minns senast jag "driftade", att bakhjulen inte är lika på hugget och kommer lite senare än det är tänkt. Om inkopplingen är mer brutal vete f-n. Detta kanske bara är något jag inbillar mig.
Får väl söka upp en lagom mjuk grusväg och gasa lite;-)
Finns det något annat sätt att utröna om givaren är defekt?!
Syns sånt när Volvo läser av via ODB-uttaget?! Bilen var nämligen på service för knappa 100 mil sedan utan anmärkningar...
av Silkemannen
Hittade andra trådar gällende problem med AWD-systemet.
Fick där tips om att kolla felkoder själv med hjälp av INFO-knappen längst ut på blinkerspaken och dubbelklicka på dimljusknappen.
Displayen började rabbla upp en massa "checking", "set" osv. Och slutade med "Inga meddelanden".
Kan man med hjälp av detta utaläsa att alllt är som det skall!?

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]