NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Är nu en nybliven dieselbilsägare med en 1.6D DRIVe S/S som ju drar så mycket mindre än min T5:a...

Då jag nu gått över till diesel så läser jag en del om bränslekvalité och RME m m och undrar vad VOLVO PV rekommenderar eftersom de i instruktionsboken (sid 274) varnar* för vegetabiliska oljemetylester!

*) Citat: "Dieselliknande bränslen som inte ska användas: specialtillsatser, Marine Diesel Fuel, eldningsolja, RME1(vegetabilisk oljemetylester) och vegetabilisk olja. Dessa bränslen uppfyller inte kraven enligt Volvos rekommendation och ger ökat slitage och motorskador som inte täcks av Volvosgarantier" :???: Vidare står att: "diesel ska uppfylla normen EN 590 eller JIS K2204" (?)

Ni som läser detta, vad är era kommentarer/erfarenheter? Var tankar ni någonstans?

Mvh Jonas
Det som förvånar mig är att de skriver att man inte skall använda Marindiesel. Varför då? Den är ju bättre. Av miljöskäl kanske.
Jo, men det är väl de som tror att man kan köra på ren RME, det är väl det som Volvo inte rekommenderar.

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]