NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå, ny på forumet men har varit inne och "tjuvläst" ofta.
Skaffade mig en V50 2.0 D i sommras, och nu i vinter har det inte varit annat än en massa strul med den, den drar ur batteriet på ett par dagar, alternativt laddar den inte upp riktigt, så nu tänkte jag höra om det är någon som har förslag på vad som kan ligga och tjuvdra ström?
Batteriet är nybytt till ett Banner 80 ah, i tron att det var batteriet som var kasst, men nu efter en vecka och bilen har rullat 30 sammahängande mil så fick den stå i 3 dagar och nu var det batteritorsk igen, vilket resulterar att varning för batterispänning låg kommer upp, och ingen värmare startar, måttligt roligt i -25 att kallstarta bilen.

Alla förslag vad det kan vara mottages med stor tacksammhet

/Lafon
jag hade samma fel förra sön. bilen var helt död. ingen ström alls så fick ringa volvo assistans , bilen stog stilla i 2dagar. har haft bilen i 2 år nu och har ju aldrig hänt, var inga lampor som var på, värmaren har jag kört nästan varje dag sen det blev kallt och även förra vintern utan problem, generatorn ladda ju hur bra som helst sa han assistans gubben så kan inte vara där felet är heller , kör också en 07 2,0d
Bara en gissning, något är fel med dielselvärmaren.
hozz skrev:Bara en gissning, något är fel med dielselvärmaren.
kan ju vara, men jag har kört värmaren idag och den går ju även på automatiskt när man kör. och den funkar felfritt, men när jag fick ström på bilen igen så hade vindrutetorkar säkringen löst ut om det kan ha varit nått där som orsaka felet men vem vet blir ju att åka in på felsökning om det händer igen
Lånar denna tråd eftersom jag upplever typ samma sak.

Bytte originalbatteriet i november 2012 eftersom det var kasst.
Det nya batteriet har dock inte levererat.

Jag använder bilen några dagar i veckan och kör både korta och långa sträckor.
Batteri kan ändå vara "svagt" dagen efter en lång resa när man ska starta bilen.
Startmotor drar runt men man hör att den inte skulle orka "gnugga" många sekunder till innan batteriet är dött.
Generatorn ser ut att ladda som den ska. Dieselvärmaren använder jag aldrig manuellt. Lämnar inga lampor är på.

Blivit jäkligt nojig så man vågar inte ha radio på när bilen är avstängd. ??:-/

Säger som trådstartaren Lafon
Alla förslag vad det kan vara mottages med stor tacksammhet
Jag hade ett liknande problem med en Mondeo.
Efter ett par verkstadsbesök där jag fick bekosta bärgning och felsökning och de bara konstaterade att batteriet inte hade laddning, men inga fel funna, proppsade jag på att de skulle trippelkolla generatorn.
Generatorn visade sig vara sliten på några lindningar och därför laddade ibland, men inte alltid.
Köpte då en begagnad dylik på bildelsbasen.

// Martin
På min C30 såg generatorn ut att ladda som den skulle när jag själv kollade volten, men när jag lämnade in bilen på Volvo så laddade generatorn för lite ampere typ 30 istället för 100 så det vara bara byta generatorn, då försvann problemet med halv trött batteri och en laddningslampa som ibland tändes

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]