NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johanjornhagen
Är på gång att köpa en Volvo C30 Momentum -09.
Har nu hört ett rykte att det inte skulle vara någon bra vinterbil utan ofta kör fast, vilket skulle vara en usel egenskap om man bor i Jämtland...
Någon med egen erfarenhet?
Med vänlig hälsning
/Johan
av danneh
Beror på hur man kör?!
Användarvisningsbild
av hozz
Konstigt rykte.
Själv åker jag med sänkt chassie och det är ingen hit, man plogar duktigt och det är väl ganska generellt för sänkta bilar.
Jag har aldrig kört fast.
av Doby
Jag kör en v50 vilket är i stort sett samma bil. Bra vinterbil förutom när det snöar. Vatten som tinar på rutan rinner ner till torkarna där det fryser och torkarna blir fulla med is och snö....
av danneh
När det talas om att C30 och V50 i stort sett är samma så..
Morsan somnade bakom ratten i rätt låg fart och forcerade en plogvall, ca 1 m hög och hängde på snön mellan vägen och en gång väg som sluttade svagt uppåt.
Efter lite skottande, (snön gick ända upp under motorhuven) så backade jag ner min V50 på gångvägen och kopplade bogserlinan.
Drog lös morsans Saab lätt som en plätt..i uppförsbacke.
Tror att antispinnen i volvon var en sak som var ganska avgörande för tillfället.
Känns inte som man kör fast mer med en C30/V50 än någon annan bil?
av blåbärsmannen
är ju fjanten colin som säger det han tyckte ju nya s60 är totalt värdelös att köra i snö. och jag kör en s40 odubbat och kommer fram utan problem änsålänge
av jumu01
Framhjulsdrift och antispinn + bra dubbade vinterdäck kan inte klaga, väldigt "spårsäker" bil, möjligtvis 4-hjulsdrift skulle varit ännu säkrare!
Kör S 40 men samma kaross som C 30!
Användarvisningsbild
av opA
Doby skrev:Jag kör en v50 vilket är i stort sett samma bil. Bra vinterbil förutom när det snöar. Vatten som tinar på rutan rinner ner till torkarna där det fryser och torkarna blir fulla med is och snö....
Skitsnack.. :|

Lyft upp torkararmarna så är det inget vatten som fryser till is.. snö som samlas borstar man bara bort.

Även om man nu glömt ett par gånger att lyfta upp torkarna så har det aldrig varit problem att lossa dom även med 30cm snötäcke på där de innersta frysit.
av danneh
Samma problem på alla bilar, hade så på min 240 från -84 också..
av Vick
Jag jobbade uppe i en liten fjällby hela förra året och klarade mig utan problem med min C30..

Bilen gick upp och ner för berget nästan varje dag och sen blev det rätt många resor hem till Sthlm á 110mil tur & retur.
Enda gången jag lyckades köra fast hade jag snö upp till backspeglarna :roll:
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]