NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Taskolle
#477134
Köpte en V50 diesel för några månader sedan. Jag har några funderingar kring dieselvärman. Ibland funkar inte timen, om jag ställer in normalt 05.10 när jag ska åka så startar den inte. Det står i displayen att tidir för bränslevärmare är aktivt, men ändå startar den inte. Detta händer ibland, kanske 4 ggr av 10.
Likadant när jag vill köra direktstart på värman, jag startar direktstarten och då blinkar "på" 3 ggr för att sedan slå över till av.

Ska det vara så eller är något fel? Det är inte för lite diesel, allttid över halv tank.

Det är en sv såld V50 årsm 06 2.0D.

Tacksam för svar.
av Kluster
#477156
Du får inte något meddelande i info-fönstret typ låg batterispänning?
av Taskolle
#477161
Nej, jag får inget meddelande alls. Om jag ställt uret på 05.10 och kommer ut 05.30 så står fortfarande tidur för bränslevärmare aktivt. och den har inte startat.
av v50driver
#477167
Hallo,

Jeg har hatt samme problem, og jeg fant ut at det etter noen korte oppvarminger med parkeringsvarmeren (type 20 - 30 min) så blir det liggende igjen diesel i forbrenningskammeret til varmeren. Det jeg gjorde var å brenne den ren ved å gjennomføre en direktestart på varmeren og la den gå i 60 min. Etter dette startet varmeren på timer.

Grunnen til at jeg tror det ligger igjen diesel, er at det kommer en enorm hvit røyksky ut av høyre fremre hjulbue når du direktestarter varmeren etter at den ikke startet på timer.

1.6D V50 `06
Användarvisningsbild
av DogWalker
#477196
Taskolle skrev:Köpte en V50 diesel för några månader sedan. Jag har några funderingar kring dieselvärman. Ibland funkar inte timen, om jag ställer in normalt 05.10 när jag ska åka så startar den inte. Det står i displayen att tidir för bränslevärmare är aktivt, men ändå startar den inte. Detta händer ibland, kanske 4 ggr av 10.
Likadant när jag vill köra direktstart på värman, jag startar direktstarten och då blinkar "på" 3 ggr för att sedan slå över till av.

Ska det vara så eller är något fel? Det är inte för lite diesel, allttid över halv tank.

Det är en sv såld V50 årsm 06 2.0D.

Tacksam för svar.
Jag fick ett problem förra vintern när det snöade kraftigt, 2dm snö runt hela bilen vilket i sin tur gjorde att avgaserna sögs in i kupén. Då slår värmaren av tydligen p.g.a. låg syrehelt i kupén. Efter detta inträffade det som du skrev och jag fetstilade.
Jag gjorde som så att jag höll in knappen för påslaget och höll den intryckt tills att jag hörde värmaren gick igång. Efter det gick den som vanligt, så testa det om det funkar.
Annars är det väl en värmarservice som behövs kanske.
av Taskolle
#477539
Har försökt allt jag bara är fan till. Men nu får jag inte ens igång direktstarten. Jag trycker in resetknappen och den slår över till "på" det blinkar 3 ggr och slår om till "av" har provat massvis med ggr. Kan det vara någon säkring till värmaren? Eller kan den vara igensotad?
Användarvisningsbild
av hebbe
#477631
min värmare la åxå av för ett tag sen, ville inte heller starta hur ja än gjorde. lämnade in den på bilia och det var 1 felkod, tror det var nåt med flam.. nånting. dom tog bort felkoden och sen funkar den som den ska. det kostade 401:-
Användarvisningsbild
av hebbe
#480803
nu har värmaren lagt av igen, körde den knappt 1 timme på direktstart och den funkade perfekt, körde sen 2,5 mil och parkerade i en liten nedförsbacke i cirka 5 timmar, satte på värmaren och den gick ett par minuter sen så la den av igen. och nu startar den inte igen. irriterande. ska kolla med att ta bort batteriet i morgon.
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]