NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Tjena,

Börjar lite smått fundera på bilbyte och har kikat på just V50 och tycker D5 manuell -08 och nyare verkar intressant. Kikar på V70N Classic D5/D5 AWD men det hör inte riktigt hemma i denna tråd. Verkar dock inte finnas så våldsamt mycket info om bränsleförbrukning, enligt specarna ska en V50 D5 dra 0,63 liter/mil blandad körning. Är det något som är realistiskt eller? Vad tar en sån vid långkörning, gärna både vid 100 km/h och lite över (typ 120-130)?

Dyra att serva, antar att det är 3000 mila intervaller, kamrem vid 18000 mil kanske?

Nåt annat att tänka på vad gäller V50 D5?
Användarvisningsbild
av DogWalker
Spoiler »
Jag har en D5 09:a automat, och den ligger nog nånstans mellan 0:65-0:75L/mil beroende på hur jag kör och alla dess olika variabler. Kan stundvis ramla ner på 0:62-0:64L/mil. Detta gäller blandad körning med väldigt lite stadskörning.
Men på lång körning med farthållaren inställd på strax under 100km/h i 20 mil med ganska så plan väg drog den 0:53 L/mil. Körning i högre hastighet på längre sträcka har jag inte gjort, men då lär den nog kliva upp en hel del då den är som snålast vid 1700-1850rpm. Hur mycket den kliver upp kan jag inte svara på.

Serviceintervallet är 3000mil, eller 1ggr/år. Jag har gjort två och de kostade nånstans mellan 2500-3000kr.
Allt som allt så är jag jättenöjd med bilen, det enda jag önskar är att jag hade köpt manuell växellåda.
Skön att köra och skön att åka i.

:-)-)
Användarvisningsbild
av Bosa
Låter som att med manuell så är det inte helt otroligt med 0,63 vid lugn körning.
Verkar mao vara en vettig bil allra helst med manuell, vill ha just manuell mest för förbrukningens skull samt att det råder delade meningar om automatens förträfflighet. :)

Tack för infon. :)

Om nån annan har erfarenhet av landsvägstempo lite över 100 så dela gärna med er, har hört rykten om att förbrukningen hoppar upp ganska rejält med just den motorn men är som sagt bara rykten.
av dali
Jag är också intresserad av hur V50 D5 ligger till förbrukningsmässigt "i verkligheten", helst med manuell låda.

Om någon har siffror för D4 så är det också intressant, på pappret ligger väl den runt 0.5 l/mil med 3 hästar mindre än gamla D5.
av VXC70
bra motor med underhållsfritt partikelfilter. så på så sätt billigare att äga än 4 cyl dieslarna.
Användarvisningsbild
av gaasedal
Hey Bosa,

Jeg har haft en V50 D5, MY08 i et halvt år nu, med manuell låda, og jeg er mye nøjd med den, en fantastisk motor og låda!
I sommer hvor det var varmt var det mye nemt at få den til at gå 0.45-0.50 l/mil, men nu hvor det er blevet koldt ligger jeg imellem 0.50-0.55 l/mil. Det er på normal by+landsveg med cirka 90 km/t.
Kører jeg på motorvej med 130+ :wink: så stiger forbrugningen naturligvis, men ved normal kørsel er det nemt at ramme 0.5l/mil.
Användarvisningsbild
av Bosa
Låter ju riktigt bra gaasedal, vad får du för förbrukning på din motorvägskörning? :)

För övrigt så är alternativet till D5 en T5 AWD men de är inte direkt vanliga samt helt klart törstigare men säkert roligare också. Flexibilarna går bort och lika med 1,6D och 2,0D.
Användarvisningsbild
av gaasedal
Hej Bosa,

Ved normal motorvägskörning ligger den runt 0.6 l/mil ved 130km/t men selvfølgelig lidt højere hvis det går fortere:-)
Men er mye nöjd med den, den er specat til 0.63 l/mil, og jeg har aldrig været så højd på en hel tank :)
av majkz
Kan varmt rekommendera D5an.

Du får mycket bil för pengarna och den är väldigt rolig att köra.
Stark och går riktigt bra + att förbrukningen är förhållandevis låg. självklart beroende på körsätt.

är jag ute och kör landsväg med min och ställer farthållaren på 80-100 km/h så drar den cirka 0.51-0.57.

Tycker du ska välja den manuella lådan om du verkligen vill utnyttja d5ans kraft och vrid. sen kan du ju också köra bilen snålare med den :)

Kör förövrigt en v50, D5 -09. Manuell då såklart.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Vad har ni med manuella lådor för varvtal vid 100km/h och högsta växel?
Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]