NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanneF
Hej! om 2 lånnga veckor så får jag min V50 1.8 Flexifuel,

någon som har en sådan här?

hur är förbrukningen med E85? litar inte riktigt på volvos siffror

Mvh Daniel Feuk
Användarvisningsbild
av Ljusbusen
har hört av en kolega som har en alldeles ny sedan två veckor tillbaka att förbrukningen var skyhög 1,4l/mil med E85. Nu skulle han köra mycket landsväg så jag kan återkomma med siffror när jag träffar honom nästa gång. Generellt verkar volvo slicka i sig onödigt mycket bränsle.

/ Andreas
av Perra N
Slickar i sig? Nja det vet jag inte om jag håller med om. Men FORD-motorn som V50 har kanske vill ha en massa soppa när man kör med E85. Min 945 LTT med trim ligger på 1 liter blandad körning på 95 oktan, 0,95liter/mil med 98 oktan, och ca 1,1 liter med 95 oktan och 30% E85 inblandning. Tycker jag inte är speciellt mycket, med tanke på bilens vikt och förarens högerdoja.
av DanneF
det jag har hört fårn massa olika ställen bla etanol.nu är att man måste köra en 500-700mil innan den har blivit inkörd på etanol, förbrukningen ska då gå ner drastiskt.

men kunde vara kul o få reda lite från dom som kör v50:)
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har också hört att det är ca 1,4 man hamnar på.
dom hemkonverterade bilarna kan ju likagärna gå för magert om dom drar mindre.

E85 innehåller ju mindre energi, så man får ju kompensera med att ha mer av "elendet" istället.

Bly fri 59 blandas 14,7:1
E85 blandas 9:1
av DanneF
CarMan skrev:Jag har också hört att det är ca 1,4 man hamnar på.
dom hemkonverterade bilarna kan ju likagärna gå för magert om dom drar mindre.

E85 innehåller ju mindre energi, så man får ju kompensera med att ha mer av "elendet" istället.

Bly fri 59 blandas 14,7:1
E85 blandas 9:1
bilen ska ju dra 0,73 i blandad körning sen drar den 40procent mer me etanol så vi får se blir spännande :) när ja provkörde en flexifuel me e85 så hamna jag på 1.24 och en med blyfri 95 0.86
Användarvisningsbild
av CarMan
Som jag skrev så vet vi att blandningsförhållandet sak vara 14,7:1 på bensin & 9:1 på E85

det betyder i klartesx att om en bil drar 1liter/mil med bensin så drar den 1,63 liter/mil om man kör på E85

alla som har bilar som drar mindre kör på för snål blandning & reskerar stora motorskador

i dag kostar blyfri 95 11,22:-/liter & E85 7,85:-/liter

om vi nu tar den här bilen som drar 1 liter/ mil som exempel så kostar bränslet 11,22:-/ mil på bensin & 12,79/ mil om man kör på E85
av Hellrider
CarMan skrev:Som jag skrev så vet vi att blandningsförhållandet sak vara 14,7:1 på bensin & 9:1 på E85

det betyder i klartesx att om en bil drar 1liter/mil med bensin så drar den 1,63 liter/mil om man kör på E85

alla som har bilar som drar mindre kör på för snål blandning & reskerar stora motorskador

om vi nu tar den här bilen som drar 1 liter/ mil som exempel så kostar bränslet 11,22:-/ mil på bensin & 12,79/ mil om man kör på E85
Ja men nu finns det ju förhoppningsvis inga privatpersoner som köper en sån här bil,, utan företagskunder som har leasingbilar m.m,mindre förmånsvärde,vägtullar,parkeringar blir ju betydligt mindre
Användarvisningsbild
av CarMan
Hellrider skrev:
CarMan skrev:Som jag skrev så vet vi att blandningsförhållandet sak vara 14,7:1 på bensin & 9:1 på E85

Ja men nu finns det ju förhoppningsvis inga privatpersoner som köper en sån här bil,, utan företagskunder som har leasingbilar m.m,mindre förmånsvärde,vägtullar,parkeringar blir ju betydligt mindre
Va, så du tycker inte det är bra om en privattperson skule vara mån om miljön?

för står inte din inställning... -
Hellrider skrev: Ja men nu finns det ju förhoppningsvis inga privatpersoner som köper en sån här bil
av Hellrider
CarMan skrev:
Hellrider skrev:

Va, så du tycker inte det är bra om en privattperson skule vara mån om miljön?

för står inte din inställning... -
Hellrider skrev: Ja men nu finns det ju förhoppningsvis inga privatpersoner som köper en sån här bil
öö Med dina dina utträkningarna så blir det ju mer oförbrända kolväten eller hur?forskarna är ju redan enade att eftersom bilen förbrukar mer så skitar den ner mer,,däremot är framställningen av etanolen miljövänligare,men det vet ju alla hur den historien slutar

Helt rätt!! Att bygga den har i detta fall i[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Så här ser aggregataxeln (Volvos namn p[…]

Pilot Assist

Finns det olika Pilot Assist? Jag har kört li[…]

Visa din semesterbil(d)

Vart ju inte bara öl, korv och sightseeing ut[…]