NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanEkstrand
Hej

Min far har tänkt skaffa en V50 och jag är mera insatt i v70 bilarna och nu behöver jag er hjälp.
Har läst lite på forumet om det ena och andra har konstaterat föjlande.

Man skall försöka hitta en 2,0 bensin.

Det som jag undrar över är när gjordes uppdateringen av modellen.
Pratas mycket om problen mellan 04-05 eller 06??
Det står på blocket att de är tillverkade 06 men modellår 07 vilket år är det då? När 06 kom modellen 07.
När är den "stora servicen" vid vilket miltal?

Jan
av greenbay
De flesta problem som drabbar V50 uppstår en gång, tidigt. En bil tillverkad 2004-2006 är normalt set "lagad" redan.
Gör en sökning i forumet för mer detaljer.
Håller inte med om att "man" skall leta efter en 2.0 bensin, det finns flera motorer att välja mellan, beroende på vad man själv vill ha.
Ett tips kan ju vara att välja en dieseldriven, då ingår dieseldriven parkeringsvärmare, något man uppskattar ganska många månader om året!
/greenbay
Användarvisningsbild
av opA
Lite mer info vore bra !

Är de en far som gillar lite fart och acceleration ?

Finns en del motorer att välja mellan och vill han ha ett bra vridmoment med bra acceleration är det en T5:a han ska titta på... den lite långsammare är en 2,4i och passar bra denna med. Jag själv tycker den har en del kraft under huven ( originalkraft då, vill säga :P )

Sen det där med årsmodeller på Volvo är väl lite som det är.. är de modellår 07 så är de tillverkade i slutet på år06 fram till mitten på år 07 o.s.v.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Nu har jag inte provkört en 2.0 bensinare, men jag kan tänka mig att den är en bra kompromiss mellan prestanda och ekonomi om man inte kör så mycket. Det man skall komma ihåg är att den nog är den mest ovanliga modellen så utbudet kommer inte vara så stort. Kan vara lite knepigt att hitta ett exemplar att provköra. Tittar gärna på 2.4i också för mera körglädje och möjlighet till automat.

Kort sagt: om man inte kör så mycket kan en bensinare vara ett bra val, men provkör gärna en miljödiesel också - de finns det gott om, men många i den äldre generationen har ju svårt för diesel.
av JanEkstrand
Hej

Tack för svaren.

Pappa är 68år och prioriterar kansken inte en T5 som jag skulle göra.
Vi har inte nå motorvägar på Åland häller. :D
2,0 läste jag att har samma prestanda som 2,4i bara att den är lite snålare.
Diesel är nog inget allternativ eftersom han kör ca 1000mil i året.
Efter som mamma även skall köra så är automat inget allternativ. Ja jag vet skulle hon prova vill hon ej ha nå annat än automat.

Är 2,0 dyrare i service än 2,4 eftersom den finns i flera exemplar?

Jan
Användarvisningsbild
av ling
En V 50 flexifuel är ett vettigt köp vid denna körsträcka. E 85 är det rätt bra pris på nu, tankade för 9.74:- idag.
av JanEkstrand
Hej

Har läst att man inte skall köpa en flexifule att motorn inte är den bästa.
E85 finns ej på Åland så det går inte att tanka och hur är det att alltid köra en F på bensin.

Är det en 2,4liters 5a maskin även i 2,0 modellen bara att den är 140hk istället för 170hk.
Vet att saab har samma med 1,8.

Jan
Användarvisningsbild
av TheFlyingDutchman
Beror sig helt och hålet hur mycket man kör..
Antar att han inte kör jätte mycket så då låter en bensinare kanske lämpligast.
Är det begagnad eller nybil som gäller?
'stora' servicen är varje 6000mil, och kamremsbyte vid 18000mil/10år, så det kan va värd att kolla ifall de blir en begagnad som har gått lite längre.
2004-2007 så är det 2000mil/1år serviceintervall på V50 ,förutom 5cyl diesel: 3000mil/1år.

2,4 (140hk) och 2,4i(170hk) är helt klart bra motorer!
Lycka till !!!
av greenbay
Att köra en 1.8F på enbart bensin är antagligen det bästa den motorn kan råka ut för. Att sedan bensinen framöver ersätts av E10 innebär ju en viss säkerhet mot problem.
Utbudet av begagnade 1.8F är enormt, gäller bara att hitta en som varit älskad, dvs inte en fd leasingbil.
/greenbay
Användarvisningsbild
av SvenB
Om ni nu skall ha en bensinbil, varför inte köpa en som är anpassad för att kunna köras på etanol också? Såg på Uutiset för någon tid sedan att man någonstans i Finland har infört E30 på försök. Om detta kommer mer framöver är ni ju säkra på att bilen tål etanolen.
JanEkstrand skrev:Hej

Har läst att man inte skall köpa en flexifulel att motorn inte är den bästa.
Det är inget fel på den motorn, även om bilen inte blir någon raket med den i. Om man skall tro på det här forumet så är det inte den motorn forumdeltagarna har mest problem med. Jag är visserligen svensk men att, som en del skriver, motorn inte är bra för att den inte är tillverkad i Skövde är att gå för långt tycker jag. Den är helt okej trots att den är tillverkad av Ford.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?