NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elfanomad
Jaha, då fick det bränna till i plånboken...igen.
Var på service för drygt en månad sedan, och för en vecka sen började en varningstext dyka upp i meddelande rutan "Motorsystemfel Service.Erfodras". Detta trodde jag hade något med den nya programvaran att göra, typ att det är bugg i systemet, men ack så fel jag hade. Lämnade in den idag för att kolla felmeddelandet och det visade sig att givaren som fixar partikelfiltret hade pajjat....2000 spänn för givaren och lika mycket för jobbet = ca 4000 + 4000 spänn service inom en månad. Totalsumma 8000 spänn.
Har jag maximal otur att givaren går sönder så nära en service/uppdatering (2.0) eller kan det finnas ett sammanhang med uppdateringen? Som t ex att den fått nya parametrar som givaren inte gillar?

Aja, surt sa räven. Dyrt med Volvo.. :cry:

Mvh Elfanomad
av dieselputte
Jag fick för drygt 1 år sedan problem med differentialtryckgivare partikelfilter. Bilen (2,0D -06) gick då i "limp home mode" men jag fick aldrig larm. Givaren byttes ut mha emmissionsgarantin eftersom bilen gått mindre än 8000 mil samt yngre än 5 år. Jag var med när denna byttes och det tog inte 5 minuter. Larm rensades och sedan dess har den funkat bra. Mek sa att givaren kostar runt 1000 kr och funderar därför om det kan vara en annan givare som pajat för dig? Kolla vad som står på kvittot och ifrågasätt reparationnskostnaden om din bil gått mindre än 8000mil samt yngre än 5 år. Det skall i så fall gå på ovan nämnda garanti. tjafsar dom så kan du ju säga den skulle inte ha gått igenom besiktningen utan anmärkning. Om det är samma givare så tycker jag 4000 kr kan låta mycket, men jag antar att det är felsökningskostnad med också?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag vet inte vad det är för givare man bytt.
Men om det skulle vara pågrund av mjukvaran så skulle det väll intrefat i samband med servicen, inte en månad efteråt
av elfanomad
Jag åkte in på "service" enligt varningsmeddelandet. Sen är det ingen vanlig service..bara felkodsläsning.

Förklarade mig lite dumt...jag fick bara prisuppgift och vad felet berodde på. Så jag ska byta givare om en vecka drygt.
Jag har tyvärr dåligt med garantier kvar eftersom bilen har gått 8200 mil och är 4 år gammal. Så trist att givaren ska gå sönder så "fort". Men så är det med många bilar, finns många detaljer som har en viss livslängd.

Tyvärr vet jag inte exakt vilken givare det är men servicegubben nämnde att det brukar ta ganska lång tid att byta, den sitter nog jäkligt dumt till.
Han sa att funktionen på givaren var att den "säger till när partikelfiltret ska rensas"...eller något liknande:) Det händer som sagt bara ibland och när "givaren" tycker att det är lägligt. Är nog en rätt avancerad givare eftersom den måste mäta någon gas antar jag. Är ingen bra förklarare men ni vet nog vad det handlar om:)

Mvh Elfanomad
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är flera saker som avgörs när det är dags att bränna rent filtret. men en av de viktigare givarna är den som jämför trycket före/efter filtret. dena givare sitter väll lätt åtkommligt vid batterier på dn bil OM JAG MINNS RÄTT.
På själva filtret sitter bara en tempratur givare, o på 2 litersmotorn tror jag att även den går hyfsat enkelt att byta, även om den är aningen besvärkig på grund av utrymet är begränsat at få plats med verktygen.
av northv50
CarMan skrev:Det är flera saker som avgörs när det är dags att bränna rent filtret. men en av de viktigare givarna är den som jämför trycket före/efter filtret. dena givare sitter väll lätt åtkommligt vid batterier på dn bil OM JAG MINNS RÄTT.
På själva filtret sitter bara en tempratur givare, o på 2 litersmotorn tror jag att även den går hyfsat enkelt att byta, även om den är aningen besvärkig på grund av utrymet är begränsat at få plats med verktygen.

Givaren sitter på Batterilådan.. jätte enkelt att byta..verkar vara vanligt att den pajjar... då står du ju också Ford på Givaren... :???:

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]