NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en v50 -09 med larm. I går när jag låste bilen så låste den först som vanligt, men direkt därefter kom ett ljud som kanske bäst kan beskrivas som en uggla som hoar, fast lite mer mekaniskt förstås, och upprepades 5-10 ggr. Jag låste då upp bilen igen, och samma ljud kom igen. Testade några ggr och ljudet kom var gång. Sen fick bilen stå under natten.
I dag kom inte detta ljud när jag låste upp på morgonen. Bilen funkar som den ska verkar det som, förutom att lyset inte slockande förrän efter ett tag när jag ställde bilen.
Nån som känner igen denna beskrivning?
Senast redigerad av 1 matthh, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av opA
Det ska finnas en tråd om detta... det är tydligen något låsningen som behöver smörjas.

Ska se om jag kan hitta tråden..

EDIT:
Jag hittade inte tråden.. men jag hittade vad jag PM:ade till en person som hade samma fel på sin bil ( min morbrors V50 -09:a )
Ang. detta ljud som du hör på bilen några sekunder efter du låst din bil.. jag kan ha fått reda på vad det är.

Det som ska låta egentligen är ett vanligt "låsljud" som när du klickar på låsknappen på dosan.. det är ett s.k "blockerat låsläge" som förhindrar att de ska gå att öppna dörrarna inifrån samt starta bilen.. det aktiveras 10 sekunder efter du tryck på "Lås" på nyckeldosan.

Är nämligen en annan med samma fel som lämnade in sin V50 -09 och han fick följande svar:

"Internt fel i centrallåsmotor vänster bak, spärrlås. Boka ny tid för byte centrallåsmotor."

Så det kan ju vara samma fel på din ! :)
Så frågan är om det är din centrallåsmotor som kärvar..
Haha, med risk för att dumförklara mig själv så har jag nu funnit ursprunget till detta ljud.

Jag gick ut till bilen igen i går kväll för att försöka se var ljudet kom ifrån. Min carport ligger längst med grannens häck, och jag parkerar alltid hyfsat nära häcken, för att det är smidigare vid urlastning av barn.
Så jag står ju så klatt bara på förarsidan när jag låser upp. I går ställde jag mig dock mitt framför. När jag låste upp kom ljudet så klart igen, men märkligt nog så lät det som om det kom från långt bak under bilen. Så jag la mig ner där jag tyckte att jag hört ljudet, och tryckte igen. Jag blev mycket förvånad då ljudet nu lät som om det kom från grannens tomt.
Så jag vände mig däråt nästa gång jag tryckte. Inne i grannens häck ca. en halvmeter från bilen så ser jag ett svagt blinkade ljus i samma takt som ljudet.
Plockar fram min ficklampa, och där, gömd inne i häcken står en 20cm hög elektrisk trädgårdsuggla.
Den verkar gilla det ljud som mitt lås avger.
Jag är i alla fall väldigt glad att jag inte hann ringa min verkstad. Hellre en granne med dålig smak än ett verkstadsbesök. :mrgreen:
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]