NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har funderingar på att skaffa större sommarhjul till min v50 t5 awd till våren.

Sitter 17" Sagitta på nu med standarddimensionen 205/50.
Har fastnat för replikafälgarna Wintune som fanns på en webbhandlares sida förut.
Finns tyvärr inte kvar i sortimentet...
Dessa är i alla fall på 19" och med tillhörande däck i dimensionen 235/35.

Någon som har en osänkt awd med dessa däck- och fälgdimensioner på bild?!

Har sett en bil på Blocket för ett tag sedan med denna däck/hjulkonfiguration osänkt. Såg inte helt fel ut... tycker inte det blev en "suv"..

Annars är ju r-kopiorna i 19" också populära och skulle också kunna tänkas ersätta mina Sagitta till våren...

Någon som har erfarenhet av dessa hjulkonfigurationer och kan delge mig lite input!?
Chrisofsweden här på forumet har 19" och 235/35 på sin bil och dom tar tydligen i vid olika rattutslag om jag inte minns fel..

Jag skulle nog satsa på 225-profil istället.. dom ska tydligen inte vara några problem att få i och köra med :)
Jag tror inte honke får några problem alls med 235 i bredd på sina däck iom att han har en AWD som är betydligt högre än Chrissofsweden's 20mm sänkta v50 FWD som tar i vid hård vägföring.

Visst det är inte höjden som vi ändrar med däckbredden, men hjulhusen kommer vara mycket mer förlåtande med ca 35mm mer spelrum i höjd.
Men visst borde den se lite SUV aktig ut med 19" på en AWD utan sänkning?
Honke skrev:225 i profil, då får man nog ha hjulhus som är gigantiska :wink: Antar att du menar bredd :D
Får skylla på att det var sent :mrgreen: :roll:
kavabonga skrev:intressant topic detta då jag sitter i samma sitts, har t5 awd nu med 17" zaruak fälgar på, tänkte köpa lite nya däck och fälg till våren, tror dock det blir 18" för min del, e lite rädd för just suv looken
Min bil med 18" utan sänkning såg inte klok ut.. om du nu har AWD som är högre än min bil osänkt.. de blir nog lätt SUV-look på detta :P
Här är man lokalkändis ser jag :mrgreen:

Men då kan jag passa på att dela med mig av min erfarenhet i detalj. Precis som Opa skrev så tog mina däck i skärmen. Men inte på det viset att de tog i när jag svängde. Utan däcken tog i i ytterkant, mot stänkskärmens yttersida. Det nöttes liiiite lite plast men inte så att det var risk för något hål.

Notis: Detta gäller främst bakdäcken :) Så då förstår ni hur de tog i kanske.

När man svänger så sjunker ju bilen i kanten bort från kurvan.. (ni förstår säkert) vilket gjorde att den nya diamen på hjulen blev lite för stor. Dock kan det inte handla om mer än 2-3mm så det var inte så farligt. Sen är min bil originalsänkt 20mm vilket säkerligen hjälper till en del.

Idag har jag nött bort det lilla som tog i och jag minns inte senast det skavde i lite :) Inget syns på däcken.

19" 235 / 35 Det ökade på omkretsen med 2,83%

Äh... jag slänger in en idolbild också :-DD
Bild

/Christian
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]