NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
När det gäller vinterdäck bör du välja det smalaste som är godkänt för din bil om du vill ha effektiva vinterdäck, breda däck är inte effektiva i snö t.ex.

Mvh GK
av Lövet
Rullomkretsen får inte skilja mer än 5% mot originaldimension

225/55 riskerar att se ut som suv-däck på V50.
av dieseldyret
om du skal ha 17" på vinterdekk, gå for originaldimensjonen 205/50-17" . Kjører på dette selv og er meget fornøyd. Bredere dekk = mindre grep. Med mindre du da kjører på veldig brede felger. "Regelen" er at man skal prøve å bruke et dekk som er mest mulig lik bredde som din felg. Da får du et jevnt trykk mot bakken. Spesielt på vinterhjul, men denne regelen bør benyttes sommer og vinter.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
jag har 225 45 17 och det funkar utmärkt. Jag kom på att det är billigare att köpa tex 225or än 205or. Men visst jag har också bredare däck på vintern än på sommaren men sånt får man ta, vi har inte så mkt snö här i skåneland.
av RCE
På den V50 MY09 som jag hade innan använde jag 195/65 R15 och det kändes helt perfekt. La faktiskt upp annons på dem här under säljes men väntar på godkännande...
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]