NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoXC90
Vi skall köpa oss en andrabil och är riktigt sugna på en C30. Vi kommer att använda den dels som pendlingsbil och som men även som förstabil när vi inte behöver mkt packning.
Nu till frågan vilken modell man skall välja. Den jag är mest sugen på är en T5, är sugen på hk och en liten bil men hur är den att äga om man jämför med tex diesel 2,0?
Hur är flexifuelen, jag tror jag kommer tycka den är för klen, men månadskostnaden borde väl bli mkt mindre än T5. D5 tycker jag blir lite för dyr att köpa tyvärr så den går bort. Jag tänkte, skall man köpa en liten bil skall man köpa en rolig :D alltså T5 men det kanske inte är det bästa ekonomiska valet?

Vad tror ni månadskostnaden (skatt, 1500mil/år, service) osv blir för de olika modellerna T5, 2,0D, 2,0, 1,8F

Vilken skulle ni valt och vilka råd skulle ni ge oss?
Användarvisningsbild
av crumpets
Roligt och ekonomiskt går aldrig nånsin hand i hand, tyvärr. Du får nog klura ut vad du ska prioritera högst i slutändan.
Ska du bara köra 1500mil/år är ju inte drivmedelsostnaden någon dräpare direkt.
Hade jag varit du hade jag kollat försäkringskostnaden på dem, leta upp två st på blocket och kolla på ditt försäkringsbolags sida vad de hade kostat att försäkra, sedan jämför skattekostnaden så har du väl den största kostnadsskillnaden klarlagd.

Sedan bör en T5 behålla sitt värde långt mycket bättre än en klenare motor. T5 är -alltid- lite övervärderade pga namnet och det kommer ju du få äta upp vid inköp men vara glad över vid försäljning.
Användarvisningsbild
av Bosa
Om du vill ha en rolig bil så tycker jag helt klart att du ska slå till på en T5, finns bara ekonomin så hade jag i detta fallet låtit hjärtat styra hellre än plånboken. :)
av Arese
Gå för en T5, rätta klippet och trevligt ljud. Brorsan har en sådan med aut i sin S40, han använder den endast till långkörning ca 0,75 l/mil.

Min fru hade en C30 2,0d, den motorn passade sällsynt illa i en bil som ska vara kul. Bullrig och kort register samt förvånansvärt törstig, 0,63 i snitt. Men grymt bra andrahandsvärde hade den, vill minnas att den endast tappade ca 15% på 17 månader och 1000 mil.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av poseidon
1.6d, du spar ca 15.000 eftersom den är skattefri i 5år. Den drar lite bränsle men eftersom bilen är ganska liten så räcker kraften iaf.

Jag skulle försöka kolla på värdeminskningen eftersom det är där de stora pengarna finns å spara. Etanol tror jag inte på om 3-5år så då är de nog "kalla".
Användarvisningsbild
av StringerBell
Är det en NY bil vi talar om?

Verkar som T5:an bara går att få med automat (enl. prislista), och då skulle jag hellre rek'a nya D4:an. Om NY, alltså.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]