NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Hämtade ut min V50 T5 '06 förra helgen och har nu kört ett gäng mil. Har upptäckt en hel del som jag ogillar och funderar på om det är normalt, om man ska acceptera det eller vad jag ska göra.

1. Vindljud från förar- och passagerardörrar (har inte kollat bak ännu), försökte hissa upp sidorutorna ett antal gånger under körningen, men de var uppe till max redan. Eller kan det vara railsen som låter? Ska det vara så? Min gamla V40 var klart tystare.

2. Något brummar högt och mycket, känns som att det är "vägljud" kring hjulhusen. Märks framför allt vid hastigheter över 100km/h ungefär. Jag kör på Nokian WR (210-klassade) odubbade vinterdäck, och har nog aldrig hört sådant oväsen ens med dubbdäck. Gamla V40:an var klart tystare... Låter så pass mycket att jag kommer att använda hörselskydd vid framtida körning utanför centrum.

3. När jag var uppe i ca 120-140km/h idag hördes ett visslande ljud, lät ganska mycket, från utsidan, från taket någonstans. Kändes just då som att bilen är feldesignad och vindljud hörs från taket... Kan det vara så illa?

4. Hör ett högfrekvent "visslande" framifrån emellanåt vid mycket lätt gaspådrag. Det hörs alltid bara drygt en sekund åt gången. Kommer främst vid varvtal runt 1500rmp, varför jag först misstänkte att det är turbo-vissel, men ganska ofta hörs det redan vid ca 1100rpm och då ska ju inte turbon gå igång. Turbon upplever jag visslar också ganska högfrekvent, men tycker ändå att den låter lite annorlunda.

5. Hade hund i bagagerummet, parkerade och låste bilen utan att tänka mig för. När jag kom tillbaka till bilen ca 20 minuter senare blinkade alla lampor och blinkers (bilen var tyst) och dörrarna var OLÅSTA.

6. Nollställde alla värden om bränsleförbrukning och liknande efter 1:a tömda tanken (bilen hade gått ca 60 mil) och har kört i princip enbart på motor-/landsväg sedan dess, ca 50 mil till. Nu säger den att genomsnittlig bränsleförbrukning är 0,98 l/mil Jag har inte kört så himla snabbt och hårt att den borde dricka så mycket. Kör visserligen på 95-oktanig ännu, men ändå. Enligt Volvo spec ska den dricka 0,88 l/mil vid blandad körning.

7. Bilen vibrerar. Inte bara vid 90km/h som vid vanlig obalans i hjul/däck, utan både vid låga och höga hastigheter. Upplever som att ratten vibrerar även då bilen står stilla på tomgång.

Det är väl ungefär de saker jag har upptäckt hittills. Skulle uppskatta era åsikter, idéer, tips osv. Jag tycker att när man köper en bil för så pass mycket pengar så borde man vara nöjd och glad, men så känner jag mig verkligen inte. Gillar min gamla V40 T4 ’03 klart mycket bättre...

/M.
Användarvisningsbild
av wendtan
Ok, jag hämtade ut min v50 t5 i början av dec och hoppas på att kunna stilla några frågetecken iaf :D

Vindljud från dörrar är inget jag känner igen alls faktiskt. Jag upplever bilen som väldigt befriad från detta. Jag är iaf övertygad om att det inte är railsen då de inte låter på min bil. Min referens är för övrigt min förra bil Bmw 330 Ci som även den var väldigt tyst sånär som på lite däcksljud i lägre farter.

Något direkt däcks brummande känner jag inte heller igen. Jag kör på Michelin Alpin på standard Cygnusfälg. Det låter som du råkar ut för något form av resonansljud som kan vara relaterat till dina Nokian. Det är dock en ren gissning.

Visslande ljud vid 120-140 km/h känner jag inte heller igen. Inte högre upp i registert heller för den delen. Det låter nästan som några dörrlister eller liknande är felmonterade på din bil.

Visslande vid lätt gaspådsrag har jag inte heller. Turbon låter ju lite när den får ladda fullt. Men annars är den i princip ohörbar.

Varför bilen har låst upp sigsjälv när du lämnade din stackars hund i bilen är ganska märkligt Det är inte normalt om vi säger så. Det finns något som heter nedsatt säkerhet som du kan aktivera för att koppla bort rörelsedetektorn i bilen(läs bruks)

Bränsleförbrukningen kommer sjunka runt 1000 mil har jag hört. min snittföbrukning ligger runt 0.91 med 60% stad ungefär. Den var högre de första tankarna.

Vibrationer skall inte finnas vid tomgång eller vid någon hastighet. Mycket av dina problem misstänker jag dock man kan härleda till dina däck. Motorn går väldigt jämnt och går den så oroligt så de vibrerar i ratten så är något fel.

Jag skulle utan tvekan skriva ner allt du tycker är fel på bilen och åka in och få de fixat snarast. Du har 2 års nybilsgaranti. Du kan åka dit varje dag till den går ut utan att de kostar dig något extra :lol:
av Masaka
Tackar för svaret!

Lite lugnande att läsa att alla inte har samma problem, och att det antagligen inte ska vara så. Jag la inte märke till de här sakerna när jag provkörde V50 innan jag beställde min, men å andra sidan tänkte jag inte på allt heller. Och körde inte på samma sätt som annars.

Beträffande vindljuden hade jag lite sådana på V40, men långt ifrån lika påtagligt (misstänker att det kom ifrån railsen men de var ju inte världsbäst byggda). Här sitter jag alltså och kollar med ojämna mellanrum att rutorna verkligen är stängda...

Vad gäller däcken och brummandet i hjulhusen reagerade jag på det även när jag körde på Michelin Alpin (klassade för 190km/h). Hade dock beställt Nokian-däcken och fick dem monterade igår och problemet var detsamma eller möjligen något värre.

Att jag kunde koppla bort larmet läste jag i manualen efter incidenten med hunden. V40:ans larm reagerade inte på rörelse i lastutrymmet och därför tänkte jag inte på det igår. Men verkar ändå oroväckande om bilen låser upp sig när larmet går...

Vibrationerna i ratten (samt allt annat) ska jag kolla upp med Volvo Göteborg på måndag. En bekant med ett par veckor gammal V70 har snarlika problem. På hans bil har de bytt ut bränslepumpen och vibrationerna vid stillastående på tomgång blev bättre, dock annorlunda och det vibrerar alltså fortfarande. Hans Volvoverkstad säger att "det är omöljigt att balansera en motor så att det inte vibrerar i ratten", vilket jag anser är mycket oroväckande.

Tack än en gång för ditt svar.
Masaka skrev:6. Nollställde alla värden om bränsleförbrukning och liknande efter 1:a tömda tanken (bilen hade gått ca 60 mil) och har kört i princip enbart på motor-/landsväg sedan dess, ca 50 mil till. Nu säger den att genomsnittlig bränsleförbrukning är 0,98 l/mil Jag har inte kört så himla snabbt och hårt att den borde dricka så mycket. Kör visserligen på 95-oktanig ännu, men ändå. Enligt Volvo spec ska den dricka 0,88 l/mil vid blandad körning.
Förbrukning brukar sjunka efter det att man kört runt 1000mil. Så det finns hopp :wink:

Av det "övriga" så känner jag inte heller igen mig. Det enda som jag har reagerat på är lite högre däckljud, jämfört med S60n som jag hade innan, men än så länge har jag bara kört på vinterdäck - så det blir kanske bättre när väl sommarhjulen kommer på.....
av Daggis2
Hej

Jag har en V502,4i som jag hämtade ut 7 november, den har gått 300 mil.

Den går tyst och fint, förutom vägljud, Gislaved nordfrost 3 på Cygnus fälg.

De "problem" jag har (haft) är följande:

*Programvaran till backradarna var ej laddad, åtgärdades till belåtenhet.

*Höger torkarblad gav upp efter 200 mil (lämnade en 5 cm yta otorkad) fick 2 nya blad som än så länge funkar bra.

* Handsfackluckan är svår att stänga, har ej orkat reklamera detta än. Gör det om jag behöver reklamera något mera allvarligt.

Förutom detta är allt ok. Jag hade mer fel i början på min förra Volvo (V70 2,5t 99:a)

mvh

Anders
Masaka skrev:1. Vindljud från förar- och passagerardörrar (har inte kollat bak ännu), försökte hissa upp sidorutorna ett antal gånger under körningen, men de var uppe till max redan. Eller kan det vara railsen som låter? Ska det vara så? Min gamla V40 var klart tystare.
Hittade lite mer info. om vindljud ifrån dörrar.
Ser lite krångligt ut att göra själv och eftersom du har nybilsgaranti så är väl valet enkelt :wink:

http://www.alldata.com/tsb/Volvo/112287 ... -37/1.html
av Masaka
Har bilen inne på verkstad nu, och har fått telefonbesked:

1. Vindljud är helt normalt och det ska vara så. Om man vill ha tyst i bilen ska man beställa bilen med tjocka sidorutor, och om jag inte har gjort det får jag skylla mig själv.

2. Brummandet påstås bero på att jag hade för mycket luft i däcken. När jag fick Nokian WR blåste de i 2,8 och menade på att jag inte ska köra med mindre än 2,6. Verkstaden där bilen står nu (annan verkstad) påstår att jag hade över 3, och nu har de släppt till 2,5 och det blev jättebra.

3. Visslande ljud vid över 120 km/h kan de inte testa, eftersom det inte är tillåtet att köra så fort i Sverige. Verkstaden menar på att de har kört vid 110 km/h och då hördes inget, så de kan inte göra något.
Fundering: XC90 hade problem med visslande ljud från taket, det berodde på railsen och om man tog bort plasten vid infästningen kunde man tejpa för att slippa visslandet, undrar om man kan göra samma på V50.

4. Det högfrekventa ljudet påstås vara turbon, som ska jobba även under 1500 rpm. De har jämfört med en annan T5 och det var precis samma sak, så jag ska inte klaga.

5. Dörrarna SKA öppnas om larmet går igång av rörelsedetektorn, så att man kan komma ut.

6. Volvos spec. på bränsleförbrukning 0,88 l/mil vid blandad körning är enligt verkstaden räknad vid konstant hastighet, så när jag kör 60 mil på motorväg, så kan jag aldrig köra med så konstant hastighet, så då blir naturligtvis bränsleförbrukningen högre. (Min bil dricker alltså 0,98 l/mil på landsväg/motorväg, vid ca 120 km/h enligt visaren.)

7. Ratten ska vibrera, det är absolut inget fel. Jag har mjuk motorinfästning på min bil. så jag ska vara glad att jag inte fick den hårda som de hade tills för ett tag sen. Det ska bara vara så. Men de har skrivit teknisk rapportering till teknikavdelningen för säkerhets skull. Det ska komma in ett antal sådana rapporteringar till Volvo för att de ska ta itu med problemet.

Övriga, "nytillkomna" fel:
8. Höger bakdörr är något svårare att stänga än övriga dörrar. Verkstaden menar på att det hade kommit färg in i gångjärnen, så det har de visst fixat.

9. Strålkastarspolarens lucka på passagerarsidan stängs inte alltid, utan förblir ibland i öppet läge. Den ska de byta.

F-n... Med tanke på hur jag upplever bilen och vilka jättebra svar jag får från verkstaden ängrar jag bittert att jag bytte bil.
Användarvisningsbild
av mane
Masaka skrev:F-n... Med tanke på hur jag upplever bilen och vilka jättebra svar jag får från verkstaden ängrar jag bittert att jag bytte bil.
Tråkigt när det blir så som du skriver :cry:
Om du har möjligthet så kanske du skulle prova att byta verkstad för att se om du får ett bättre bemötande där?
av Masaka
Tänkte berätta hur det till slut har gått med bilen... Har haft den i en annan verkstad.

1. Vindljud - det är en produktegenskap (dvs. konstruktionsfel). Verkstaden har dock tagit av mina framdörrar och justerat dem lite, då de ”låg för långt ut i ovankant”. Resultatet är inte imponerande; mycket vindbrus återstår, nu dessutom i nedre delen av dörren...

2. Brum i hjulhus. Det berodde på däcken.”Mina” Nokian WR (210-klassade) är testade på Volvo med godkänt resultat, varför verkstaden först trodde att det var fel på två av dem och de testade 4 st nya, men det blev inte bättre. Efter vidare tester kom verkstaden på att de inte ”kan få fram” höghastighetsvinterdäck till min bil, varför jag till slut fick 160-klassade Michelin X-Ice. De är ju väldigt mjuka så de är tysta också.
Fick även sommardäck bytta; fabrikslevererade Pirelli ansåg verkstaden också vara för högljudda på min bil, så nu kör jag på Conti.

3. Verkstaden lyckades inte få fram ljudet trots uppriktiga försök, men är övertygade om att det beror på railsen. För att bli av med ljudet ska jag demontera railsen.

4. Något högfrekvent ljud kunde de inte höra, så det kan de inte göra något åt.

5. Det är inte alls bra om bilen låses upp om rörelsedetektorn sätter igång larmet. De lyckades dock inte reproducera felet, så jag har blivit ombedd att testa själv och notera väderförhållanden mm.

6. Bränsleförbrukningen ÄR hög, det bara är så med den här motorn. Specen är missvisande, men de siffrorna tas fram av Motormännen (eller vilka det nu var), och Volvo är tvungna att redovisa dessa siffror.

7. Ratten vibrerar, ja, men det anses vara inom ramarna för vad Volvo accepterar. På T5 sitter dessutom sportchassi, som är styvare än ett vanligt, och därför kan det kännas lite mer också.

8. Höger bakdörr något svårare att stänga, detta kan inte bero på färg i gångjärnen utan på att låsnäsan som är monterad på själva bilen sitter lite fel. De anser dock att detta är så obetydligt så de vägrar fixa det. Att lillflickan inte kan stänga dörren bryr de sig inte om...

Suck. Det var det. Jag känner mig knappast mer nöjd med mitt köp efter det här.
Märkligt att Volvo tar fram en bil som är specad för 240km/h och som inte är kompatibel med höghastighetsvinterdäck.

Har dessutom nytt problem nu. Hade motorhuven öppen för 1-2 månader sedan och vätskorna i alla behållarna var på max. Häromdagen såg jag att kylarvätskan låg ca 1cm under min-nivå. Har inte sett några fläckar under bilen, så jag börjar undra vart den tog vägen... Får nog bli nytt verkstadsbesök snart.
av JÅJ
fundering Bränsleförbrukning.
I min S40 visar färddator + 0,08 l/mil jämfört med uppmät vid tankning.
Kör på E85 1,8F första bilen som drar under fabrikens uppgifter ... 1,05 och kör på 0,98 blandad körning och bilen har bara gått 200 mil.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]