NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Har ett litet problem som jag skulle vilja ha hjälp att identifiera vad felet är.
När jag kör på riktigt gropig väg så är det STARKA klonk från bakvagnen på båda sidor.
Är det dämparna eller krängningshämmaren eller något annat stag? Hur tar jag reda på vad det är för fel så jag vet vad som ska bytas?

Bilen är en S40N T5 med nu 12 000 mil på mätaren och det är sportchassi med H&R sänkfjädrar monterat sen 2000 mil tillbaka. Antar ju att det är rätt så stor chans att dämparna är slut efter så pass många mil samt att ett fjäderbyte gjorts. Men hur tar jag reda på exakt vart felet är?
Bussningarna skall räcka med okulärbesiktning och att rycka i stagen för att se om bussningarna verkar mjuka eller glappar eller kanske är helt slut.

När det gäller stötdämparna så kan du ju göra det traditionella testet (hissa inte upp bilen), tryck ner bakflyglarna var och för sig och kolla så bilen stabilserar sig direkt när du släpper upp flygeln, gungar bilen några gånger så börjar nog stötdämparna bli dåliga. Du bör även inspektera dom när du hissar upp bilen och kontrollera att dom är intakta, kontrollera även infästningarna och bussningar.

Mvh GK
Bakvägen är stenhård och avstannar direkt efter nedtryckning så det känns som dem gör sitt jobb. Så kanske krängningshämmare med bussningar som är slut? Eller vilka andra stag kan de va? jag blir ju glad om de är krängningshämmaren då jag ändå ska byta till revolver grövre variant:)
Det skulle kunna vara så att bakdäcken tar i innerskärmen? När de gör det så låter det som om dämparna gjort sitt i förtid..

Kolla om du har något slitage i plasten. Antingen sträcker du under ett finger eller kollar du. Märks direkt. Så var det på min.. 19" tar bara i där bak av någon anledning. Du har visserligen 18", men eftersom du har sänkt din mer än mig så kan det vara det som är felet.

/Christian
Varit med bilen till Volvo nu som konstaterade inga läckande dämpare eller slitna bussningar. Däremot har fjädrarna bottnat och därmed repat mellan fjädervarven.
Hur ska man ställa sig till detta? H&R sänkfjädrar som ska vara kortare och hårdare går alltså i botten iaf baktill efter dryga 2000 mil. Reklamation?
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]