NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kavabonga
är nybliven bilägare och har köpt mig en v50, vet inte om det är något fel eller om det är normalt för en bil men när jag växlar vid låg fart, säg 10-20km/h mellan 1an och tvåan kan jag ibland höra ett klonk ljud lite snabbt.

vet ej vart detta kmr ifrån och varför, är orolig att det skall vara något allvarligt. någon som har nått tips, bör jag lämna in till verkstad för felsökning?

*edit*

tilläggas skall också att det är inte alltid det låter, och det är inget skrammel eller liknande, utan endast ett snabbt klonk sen inge mer. och bara mellan 1an och tvåan i låg fart

*edit2* :D
kändes tvungen att skriva att jag kan växla också :P är inte jag som gör något galet med kopplningen :P
Användarvisningsbild
av poseidon
Låter så i båda de v50 jag haft. Verkligen premium... är tydligen helt ok enligt Volvo då jag grundligt utredde detta med min första V50. jag kan få samma klonk efter motorbroms när jag lägger på gas igen oavsett växel.
av viktore
Ni syftar inte på det mekaniska ljud som man kan höra vid växling, i lägre hastigheter?
Växellänkage, växellåda och koppling kan ibland ge ljud för sig när man växlar men det behöver inte vara något onormalt. Sätt er i en ny bil hos någon handlare och lek lite med växelspaken så hör man direkt hur mekaniken jobbar.
Användarvisningsbild
av poseidon
Nä, det är klart det blir bättre om man pensionärsslirar men eftersom det även låter efter motorbroms så har de inget med koppling å göra. Bilen är konstruerad med ett klonk helt enkelt.

Ingen annan bil, SAAB, Peugeot, VW, Audi, som jag kört har låtit såhär.
av Stenfors
Klonket kommer antagligen från en drivaxel, hade in min V50 2.0d -06 idag på service. De limmade splinesen på båda drivaxlarna, tog 20 min och kostade 35 euro (bor i Finland). Det här är vanligt på flera Volvomodeller, särskilt de med stort vridmoment. Klonket förstör inte något på drivaxlarna, men det är väldigt irriterande.

Jag tittade på när mekanikern satte dit limmet och det var verkligen inte svårt. Nästa gång gör jag det själv, även om jag inte tror det behöver göras fler gånger. Det här är alltså den serviceåtgärd som Volvo gör åt klonket. En del använder annan smörjmassa än lim.
av kavabonga
tack så jätte mycket för alla svar, känns mycket lugnare nu :) så är det när man e lite rookie på bilar, upptäckte förövrigt att det låter lite när jag lägger i växeln också. skulle jag gissa så skulle jag säga att det låter som det är glapp någonstans, låter lite som två metallbitar glappar, sen om det är kugghjulen som går ihop har jag ingen blekaste om :P efter att ha läst era svar känns det i alla fall helt normal, om stärande men i alla fall inte skadligt för bilen. :) tack tack
av burtan
Hejsan.
Jag har samma problem som du tror jag, låter oftast när jag växlar mellan 3:an till 4:an. Låter som om något sitter löst, låter bara en knapp sekund när man släpper upp kopplingen. Funkar bilen fortfarande som den ska eller har du åtgärdat felet?

Mvh Andreas.
av petere42
Hej
Har haft en jobbig diskussition med Bilia ang. detta "klonk"-ljud i växellådan som uppstår i min bil vid växling mellan 1-2 samt 2-3 och 3-4.
Bilia anser efter samtal med Volvo cars att detta ljud ska vara i växellådan så dom gör inget åt det.
Jag anser att detta ljud inte ska vara där.
Jag tror att på grund av det fyllts på en tunnare olja i växellådan så uppstår dessa klonk.
En kompis till mig fick sin växellåda utbytt pga klonk men det hjälpte inte.
Vi kör båda V50 D2 med 6-växlad låda, B6 har jag för mig att den heter.

Mvh Peter E
av burtan
Hissade upp bilen idag och snurrade på hjulet och antagligen kommer mitt ljud från glappa drivaxlar. När jag snurrar fram och tillbaka på hjulet finns det ett glapp som är ganska stort (enligt mig som är amatör) men enligt vad jag har läst här på forumet ska det inte vara något allvarligt. Får se om jag åker till mekarn och låter honom fetta in drivaxlarna.

Mvh Andreas.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?