NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe87
Har en V50 T5 awd som sänktes för ca 2-3 månader sen. För drygt 1 månad sen har bilen börjat låta när man svänger höger och kör rakt fram. Det är konstant ljud, lite som en båttuta :P. Men svänger jag åt vänster så försvinner ljudet. Det börjar låta när man kommer i hastigheter runt 30-40 kanske, tycker att det låter som mest runt 80-90, men det kanske är för att däckljudet blir mer i högre fart. Någon som vet vad detta kan vara? Jag har kollat sköldarna o det sitter ingen sten där.

//Fredrik
av finnepower
frippe87 skrev:Har en V50 T5 awd som sänktes för ca 2-3 månader sen. För drygt 1 månad sen har bilen börjat låta när man svänger höger och kör rakt fram. Det är konstant ljud, lite som en båttuta :P. Men svänger jag åt vänster så försvinner ljudet. Det börjar låta när man kommer i hastigheter runt 30-40 kanske, tycker att det låter som mest runt 80-90, men det kanske är för att däckljudet blir mer i högre fart. Någon som vet vad detta kan vara? Jag har kollat sköldarna o det sitter ingen sten där.

//Fredrik
Låter som vänster hjullager fram. Hissa upp bilen så däcket hänger fritt, rulla på däcket och lyssna.

Kan även ta tag i fjädern mellan tumme och pekfinger, de ska inte vibrera och om de gör de är nog hjullagret kass.

Bytte båda 2 fram på min v50 -07 (8000mil). Kostade 1700kr st och jag bytte dom själv.

Lämnar du in på bilia går de på ca 3500-4000 per sida.
av tobbeberg
Har samma problem med min 06:a. Köpte en Hayes bok om V50 där det står att man måste ha ett specialverktyg från Volvo när man ska pressa ihop det igen. Behöver man verkligen det? Tacksam för lite råd för jag ska utföra denna operation på bilen på lördag.
av finnepower
tobbeberg skrev:Har samma problem med min 06:a. Köpte en Hayes bok om V50 där det står att man måste ha ett specialverktyg från Volvo när man ska pressa ihop det igen. Behöver man verkligen det? Tacksam för lite råd för jag ska utföra denna operation på bilen på lördag.
Måste ha en bra press och massa platt järn osv så går de bra.
av frippe87
Det låter ingenting när man hissar upp den, det låter bara i hastigheter över 30-40 km. Det finns inget som pekar på hjullager, inga vibrationer eller dylikt heller.
av Silkemannen
Gjorde i går ett hjullagerbyte på Volvo.
Missljudet hördes rejält i farter kring/mellan 30-80 km/h.
Under ett antal mil hördes bara ett pulserande, brummande rytmiskt oljud från någonstans. Bilkupén är en fin resonanslåda...
Kunde inte lokalisera varifrån det kom, men alldeles nyligen kunde man vid körning urskilja att det brummade framifrån och ljudet ökade markant vid vänstersväng.
Alltså misstänktes höger fram som boven i dramat.

Bilen provkördes av Volvomeken för att jag ville förvissa mig om att vi var på samma våglängd. Han hörde samma brummande.
Bilen hissades upp och det lyssnades med stetoskop på samtliga hjul. Man kunde bara svagt, svagt höra lite ljud från höger fram.
Det hörs tydligen mycket tydligare under belastning, så än en gång provkördes bilen, av två Volvomekar denna gång.

Jag tänkte mig stanna kvar i verkstaden under tiden. Men när nära en timme gått utan att de börja meka, fick jag fixat mig en lånebil för att åka hem.
Några timmar senare ringde verkstaden och sade att höger framhjulslager bytts, det satt tydligen som berget (fastrostat), och att det nu var tyst och fint.

Hela kalaset gick på 3900:-

Förvisso är det nu tyst och fint, men jag hör "spökljud" och inbillar mig att vänster fram också är på G... ;-)
av frippe87
frippe87 skrev:Har en V50 T5 awd som sänktes för ca 2-3 månader sen. För drygt 1 månad sen har bilen börjat låta när man svänger höger och kör rakt fram. Det är konstant ljud, lite som en båttuta :P. Men svänger jag åt vänster så försvinner ljudet. Det börjar låta när man kommer i hastigheter runt 30-40 kanske, tycker att det låter som mest runt 80-90, men det kanske är för att däckljudet blir mer i högre fart. Någon som vet vad detta kan vara? Jag har kollat sköldarna o det sitter ingen sten där.

//Fredrik
Har inte kommit överfund med vad det är för ljud, men det vibrerar i ratten när man bromsar oxå, kan det vara något annat än vänster drivaxel? Man vill ju inte byta den i onödan, men jag vet inte riktigt vad det skulle kunna vara annars?

MVH/Fredrik
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]