NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av supasonic
Hej!

Jag körde över ett mindre gupp häromdagen och märkte att något föll från bilen. Stannade och plockade upp en gummidetalj (i brist på foto har jag ritat en skiss, följ länken nedan). Hissade igår upp bilen och kunde konstatera att det är en gummidistans som skall sitta på framfjädern. På vänster sida ser jag tydligt en sådan distans men på höger saknas den. Distansen är ca 15cm lång och fäster mot tre varv i fjädern.

Jag kan inte se att bilen skulle vara lägre på hö sida än vänster men när jag hissade upp bilen verkar fjädern mer komprimerad höger sida (eftersom det inte sitter nån distans där)

Nu till frågan: Varför har Volvo satt dit dessa distanser? Är fjädrarna för mjuka och det är nån slags nödlösning? Är det något som bara finns på C70 T5? Vad händer om man kör utan? ?:-/

Hej hej

http://www.jagrullar.se/forum/album_pic.php?pic_id=1730

.s
Användarvisningsbild
av CabBO
Kan inte svara på dina frågor ännu, men jag skall titta hur det ser ut på min.
Vilken årsmodell har du på din C70 T5.
Användarvisningsbild
av hozz
Om bilen är ny så har dom kanske lyckats glömma bort "transportskydden" på din bil.
Detta glömdes på min bil med sportchassie. Dessa kuddar ska isådana fall bort.
av supasonic
Hej! Min bil är byggd 2008 och uttagen 2009 men har stått som demobil i hallen på Bilia ett år innan jag köpte den då den gått 11 mil :)

Transportskydd säger du? Det kan röra sig om något sådant eftersom de verkligen inte ser ut att hålla för särskilt mycket belastning!! Kan du berätta mer om transportskydd?

hejej

.s
av supasonic
Hej igen!

För er som är intresserade har jag nu ringt Volvo och det rör sig alltså om transportskydd som gör att bilen får tillräcklig markfrigång för att kunna transporteras på trailer från fabriken. De skall tas bort men ibland verkar man glömma det... :wink:

Fallet således avslutat, tack för mig

.s

Det pratas om att adaptiva farthållaren anv&[…]

Ingen bromsvätska

Har du provat lossa rören vid huvudcylindern[…]

Problem bromsar (luftning)

Volvo s60 2001 2,4t (200hk) Bytt till nya ok ba[…]

installera dragkrok

Hej, Funderar på installation av dragkrok p[…]