NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av c30nisse
Efter att batteriet laddats ur så tändes det välkända och ökända meddelandet "srs airbag service snarast". Gissar att "felet" beror just på spänningsfel i.o.m. urladdningen men min fråga är om det finns något sätt som jag kolla det själv? Exempelvis koppla ur batteriet en stund, hur länge isf?

/Nisse
Har du laddat batteriet

Har du kollat syrakoncentrationen i cellerna efter laddning?

Har du mätt upp spänningen på batteriet i viloläge, allt avstängt, bör vara i närheten av 12,5 V.

För återställning av databoxar räcker någon minuts avtagning av minuspol, se till att din radio är avstängd innan du tar bort minuspolen.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Har du laddat batteriet

Har du kollat syrakoncentrationen i cellerna efter laddning?

Har du mätt upp spänningen på batteriet i viloläge, allt avstängt, bör vara i närheten av 12,5 V.

För återställning av databoxar räcker någon minuts avtagning av minuspol, se till att din radio är avstängd innan du tar bort minuspolen.

Mvh GK
Batteriet är laddat och jag har kört både länge och väl efter. Övriga kollar som du nämner har jag dock inte gjort. Ska tändningen vara i något speciellt läge för att återställa eller ska bilen vara helt släckt?
Ska tändningen vara i något speciellt läge för att återställa eller ska bilen vara helt släckt?
Tändningen skall vara avstängd när du tar av minuspolen.

Kolla in vad Fidde skrev, det verkar vara viktigt.

Mvh GK
FiddeUBC skrev:Har du fått detta felmeddelandet med röd triangel är det bara att köra in till verkstan direkt då denna felkoden lagras o kan bara tas bort med hjälp av att koppla upp mot VIDA.
Okej, då blir det en vända till Volvo, tack för svaren :)
Äh airbag är för töntar 8)
Då har nog "töntar" högre medellivslängd också :roll: :)
Lämnade in bilen bilen på volvo idag, tydligen så var det en styrenhet(till airbagen antar jag) som skulle bytas. Den nya skulle anlända imorn bitti och först då skulle jag få en prisuppgift! Det finns möjligtvis inte någon som har en uppfattning om vad en sådan där rackare går lös på? Det lät dyrt i alla fall :(

/N
c30nisse skrev:Lämnade in bilen bilen på volvo idag, tydligen så var det en styrenhet(till airbagen antar jag) som skulle bytas. Den nya skulle anlända imorn bitti och först då skulle jag få en prisuppgift! Det finns möjligtvis inte någon som har en uppfattning om vad en sådan där rackare går lös på? Det lät dyrt i alla fall :(

/N
Hur gick det sedan med ditt felmeddelande? vad gick styrenheten på?
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)