NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _lucifer_
Hejs...

Är det någon mer än mig som upplever Volvos 5-växlade låda som knepig?
Har en -09a V50 1,8F, och ibland när man växlar så kan det vara svårt att få i olika växlar, ibland så tror man att växeln är i men så hoppar den ur med ett skorr som inte låter som ljuv musik i mina öron iaf. Hade samma problem med min förra S40 från -05. Säljaren försäkrade om att det skulle vara en helt annan låda fr.o.m. -09, men när jag fick bilen upptäckte jag direkt att han hade ljugit för mig.

Har även ett himla rassel från växelspaken vid ca: 4000 RPM och uppåt som ingen verkar kunna lokalisera. Låter som om man tömt en låda skruv i växelreglafet.

Har försökt förklara mitt problem hos Volvo, men dom har förståss aldrig hört talas om det och kan inte återskapa problemet då de bara uppträder vid viss belastning.

Någon som har tipps eller ideer vad man kan göra eller måste man leva med problemet?
Användarvisningsbild
av CabBO
provkör en annan likadan V50 och upplever du inte samma sak i den så ge dig inte. Om det inte krånglar nu, så kan det göra det om något/några år. Du kanske har någon garanti mot det i så fall, men det skapar ju bara extra problem. Nä, ge dig inte om du säkerställer att det är problem med din bil.
av indigo
Det andra felet du hade låter som det kan vara något liknande jag hade på min C30 1.8f -09.
På min bil så lätt det ett rasslande, resonans ljud som inträffade vid 4000rpm på 2ans växel. Det inträffade alltid vid precis samma varvtal men bara på tvåans växel. Dock slutade ljudet när man höll i växelspaken. Hade inga problem att få i växlarna, utan det gick i lätt och fint.

Mekanikern konstaterade min beskrivning av felet var korrekt men visste inte vad han skulle göra åt det mer än att prova att byta växelvajrar då de har uppdaterats till en ny "modell" sen bilen byggdes.
Detta avhjälpte ljudet, växelspaken blev "trögare" och mer precis. Svårt att förklara men växellägena känns mer väldefinierade samtidigt som det känns som man kör växelspaken i sirap.

/INDIGO
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Precis som du säger så upphör ljudet om man håller i växelspaken. Men för mig händer det på fler än en växel.
av indigo
Då skulle jag åkt till verkstan och bett dem byta växelvajrar. Kanske kan det hjälpa mot det andra felet med.
av jaxelsson
Upplever något liknande som beskrivs där växlarna "hoppar ur". Händer ibland vid backväxel och 3ans växel. Inte på några andra växlar. Det är liksom att man måste peta in växeln riktigt hårt och noggrant annars skorrar det liksom. Snart är väll hela lådan usliten.. är detta normalt? (V50 2,4i-05..)
av Nuclear
Jag är inte heller helt nöjd med min växellåda. Ibland känns det som om synkringarna inte finns. Den vill gärna skorra lite när man går från 1:an till 2:an. Har tidigare haft VW bilar (3st Golfar 2 Polo 1 Passat), och aldrig upplevt dessa irriterande problem med någon av dem. Min sista golf hade gått 34.000mil och kändes bättre än min V50 i lådan.
Får hoppas på att den inte är inkörd än... (1.100mil just nu)
av gecko
Klaga så får du ny växellåda på garantin. man ska inte godta att växlen hoppar ur,jag klagade sen fick jag en ny växellåda på v50 my 05 men det var några års sen gick på garantin.

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]