NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cyberlelle
Har råkat ut för det ett par gånger nu att när jag stoppar in nyckeln och ska starta bilen så händer ingenting och jag får upp meddelandet "Rattlås service erfodras". Då får man snällt vänta en timme eller så och då startar bilen utan bekymmer. På Volvo verkstan så hittar man inte nåt fel och det finns ingen loggad felkod i datorn heller? Och eftersom att dom inte hittar nåt fel så åtgärdar dom det inte heller.
Är det nån annan som råkat ut för nåt liknande och fått det avhjälpt??
av ConnyE
Något liknande har hänt mig. När jag drog ur nyckeln ur min S40 -05 så reagerade jag på att rattlåset inte gick i. Sedan ville bilen inte starta eftersom den inte kunde avgöra vilket läge rattlåset befann sig i. På skärmen stod det "Styrning låst försök igen" och när man satte i nyckeln hörde man att något försökte låsa upp. Under tiden kunde jag vrida ratten oavsett om nyckeln satt i eller ej. Så det blev bärgning till verkstad där rattlåset byttes på garanti. Jag fick även veta att detta fel "är överrepresenterat" enligt deras egna ord. Innan rattlåset lade av noterade jag ett par gånger att det uppstod en fördröjning på någon sekund innan den drog ur rattlåset.
Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

Hej alles ! Har de senaste åren fått b[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]