NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krille09
Hej,

Måste ha hjälp med detta innan jag blir vansinnig.

Har en V50 2008. Sedan en månad tillbaka har min förarstol börja knaka och knarra, det blir värre och värre. Det är ok när man kör på rak väg men så fort man ska svänga eller köra över ett farthinder så låter förarstolen.

Har testat att spraya 5-56 under stolen men det hjälpte inte....

Vad gör man?
av Klumpen
Hade samma problem med min s40, dock passagerarstolen. Du kan antingen lämna den till Volvo, be dem byta underredet på stolen då det är det som låter, alternativt låta dem spruta på något vansinnigt dyrt smörjmedel eller hoppas på att det ska försvinna av sig självt. Det gjorde mitt.
Inte några superpositiva metoder kanske, men det är trots allt Volvo. Då får man vänja sig vid missljuden:/
av Kluster
Ett hett tips: använd sök-funktionen...
av krille09
Tack för svar.

Byte av underrede är väl jättedyrt om man ej har garanti kvar? Kan man smörja själv?

Kluster: Ditt tips var inte så hett... Hittar inget på detta rörande v50.
av krille09
Jaha, tack. Hittade dem ej när jag sökte.

Då verkar man ej kunna få det fixat på goodwill nu när garantin tagit slut enl tidigare trådar.

Antingen får jag väl leva med detta knarrande tills jag byter bil alternativt försöka smörja själv. Finns ej på kartan att jag skulle lägga många tusen på att byta stol i en bil som gått 3000mil.

Kass kvalitet volvo! :(
Användarvisningsbild
av CarMan
kkl 3 år för första ägaren.

det fnns en speciell spray man ska använda (som luktar skit) sparaya den in mellan det grova röret längst bak på underredat i liv med ryggstödet & konsollerna som är påträdda på röret nästan ute i kanterna där röret tar sut.
Användarvisningsbild
av CarMan
vet ej vad smörjmedlet består av, o det är en volvo produkt. jag tror inte nån hos din volvo handlara på rak arm kan plocka fram produkten ur sortimentet. (du måste få en teckniker att hitta det TJ där det står om fenomenet & därifrån hitta artickelnummret)

kanske nån vet vad det är om du säker att sprayen luktar skit :wink:
Användarvisningsbild
av V50F
Min stol knarrade precis så också på min v50 2008.
Jag åkte till bilia och dom visste precis vad det va.
Nämligen sipps rören som finns undre bakre på stolarna. Han sprejade på dom med vanlig 5.56.
Har inte hört något knarr på ett år nu vare sig från förar eller passagerar stolen.

Jag har för två månader sedan k&o[…]

Håller på och kikar på en V60 20[…]

Styrassistans varnar inte?

Min brukar varna inom ungefär 15 sekunder. Me[…]

Kanske det men om allt satt i en plasthylsa skulle[…]