NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaxelsson
Ska lämna in en volvo v50 för service. Enligt en riktigt "volvoorakel" ska det vara halvsyntetolja pga av att helsyntetolja kan orsaka oljeläkage mm. Kan detta stämma? är det inte helsyntetolja som brukar användas idag?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Hehe...

Varför chansa på halvsyntet, varför inte ren mineral olja... tänk bara på alla nya Volvos som står och småläcker överallt...

:wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
en hal syntet olja är en olja där man exakt byggd up de egenskaper man vill att oljan ska ha. grundämnet i olja kommer från samma rå olja som mineral olja kommer ifrån.

en mineral olja tas ut tidigt i prosessen, en del syntet tas ut senare 6 en hel syntet tas ut sisst, det ligger alltså mäst arbeta bakom en hel syntet.

alla oljorna får sen tilsatser för att bli extra bra på olika saker, exakt vilka tillsatser & hur bra dom är varierar mellan olika oljos, men de flästa har ett till lägg för att göra packningar mjuka så det inte börjar att läcka.
Om du har en gammal motor som har hårda packningar (främst packboxar) så kan det börja att läcka lite när en sådan här tillsats börjar at mjuka upp packningarna, men det blir tätt när det börjat verka ordentligt.
av jaxelsson
Det kanske var främst ädre motorer som han tänkte på då.. det är med andra ord ingen fara fast påståendet om viss oljeläkage kan stämma ändå som du, CarMan beskriver det..
av teca
Har hittat LazerWay V 0W-30 SYNT 612819 Literpris 113,65 Helsyntet A5/B5 rek till moderna Volvomotorer Har någon erfarenhet av den? Är det bra? Spec är lika med Castrol 0w-30
av teca
Jag frågar er för att senaste oljebytte hos Bilia kostade 2380:- varav olja .över 1000 och resten hör och häpna, arbete! Jag byter själv olja nu och kollar om det finns billigare oljor att köpa än deras Castrol...
av Pippolei
Jag servade nyligen min V50 T5, vilken kräver i stort sett samma mängd olja
som din bil och jag betalade 1377:- på en volvo verkstad.
av teca
Pippolei skrev:Jag servade nyligen min V50 T5, vilken kräver i stort sett samma mängd olja
som din bil och jag betalade 1377:- på en volvo verkstad.
Tacksam om jag for adressen, snart ska ja serva min :o
av Pippolei
Hehe.
Det var på Liljas Bil i Växjö.
Oljebytet gick att ta på snabbservice stationen så det var klart på 45 min. Med stämpel i service boken och allt.

De frågade när jag ringde och bokade tid om jag verkligen inte ville ha deras basservice vilket inkluderade deras mjukvaru-uppdatering 2.0 "utan kostnad". :lol:

Jag frågade vad det skulle kosta.
2300:- fick jag till svar.
Känns som om nu 2.0 uppdateringen är gratis så tar de bra mycket betalt för den extra kontrollen de gör av alla säkerhets detaljer på bilen ( vilket jag ändå hade bra pejl på efter nyligen gjord besiktning).
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]