NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag kör en V50 T5 AWD från 09 som jag tycker låter lite underligt vid vissa växlingar. Det slammrar rätt osnyggt.

Eftersom nybilsgarantin går ut om en dryg månad, så var jag inne på Upplands Motor i Akalla och lät dom testköra. Efter ca 5min provkörning med ideliga växlingar 1-2-1-2-3 osv, så kom teknikern fram till att det var normalt. Han lät dock inte helt övertygad... Förklaringen var att "det är ju en massa delar som rör sig, speciellt på en AWD".

Ljudet uppstår när man trampar ur på 1:an och när man lägger i 2:an. Går man sen tillbaka till 1:an så uppstår ljudet ("klonk") både när man trampar ur och när växeln läggs i. Ljudet kommer även vid växling till 3:an, men inte lika påtagligt. Om det fortsätter låta från 3:an och uppåt vet jag inte, för då har däckbullret tagit över. Det är inget öronbedövande slammer, men hörs tillräckligt för att oroa. Vevar man ner rutan och kör längs med en vägg hörs det TYDLIGT. Och ju abruptare man kopplar ur, desto mer låter det.

Saken är att jag inte känner igen detta ljud från någon annan bil jag kört. Har loggat ca 7-8000 mil i ett antal olika V50 1.8F, och kan inte minnas att jag hört något liknande. Jag vet iofs att det är en helt annan växellåda och motor i 1.8:an, men ändå.

Är det NÅGON av er som kör V50 T5 med eller utan AWD som känner igen att det klonkar från växellådan på detta vis? Är det normalt???? Vill inte stå där med rasad växellåda 1 vecka efter att garantin har gått ut....
Min T5:a klonkar inte mellan växlingarna iallafall :shock: :shock:
Kolla med en annan verkstad, i vissa fall skulle jag skämmas å kalla mig tekniker på Volvo kunskaps nivån är under all kritik hos vissa.....
Jag talar av egen erfarenhet kommer aldrig å lämna in på Volvo igen :twisted: :twisted:
Kan säga att min T5 awd MY05 klonkar likadant (eller liknande ialla fall). Min har rullat närmare 14500 mil och jag oroar mig inte nämvärt.
Skulle kunna tro att det är något länkagerelaterat också.
Har faktiskt inte märkt dessa klonkningar på de framhjulsdrivna V50 jag kört, så kanske det är ett awd-fenomen?!
Nu vet jag vad det var för fel!!!

Eftersom jag inte var nöjd med svaret jag fick angående missljudet i växellådan på Upplands Motor, så åkte jag till Bilia istället. Där fick jag hjälp av Victor som snabbt som ögat konstaterade, precis som jag, att det INTE lät riktigt rätt vid växling.

Det här var i juni, bara några dagar innan nybilsgaratin gick ut. Efter lite tjat och gnat fick jag Bilia att åtgärda felet. Först ville dom inte ta kostnaden på garantin, eftersom dom inte skulle hinna ÅTGÄRDA felet innan garantin gick ut. Men jag hävdade att det måste ju vara datumet då felet KONSTATERAS som gäller och inte när det ÅTGÄRDAS. Efter ett par samtal med Volvo Cars i Gbg gav Bilia med sig och allt gick på garantin.

Men ska man verkligen behöva tjata om sånt här? Konstigt...

Nu är felet åtgärdat och det var följande fel:

Någon del av dubbelmassesvänghjulet har varit lös och har vid urtrampning/växling slagit i kopplingslamellen OCH växellådshuset. Det tog dom 3 (!) hela arbetsdagar att åtgärda det hela, så jag är jäkligt glad att jag slapp betala notan. Svänghjul och koppling lär inte heller vara gratis....

Nu är missljudet borta och till på köpet känns hela växellådan tajtare. Helt klart roligare att köra! Vilken bonus!

Så, ni som tycker att det klonkar från växellådan, nu vet ni vad det KAN vara...

/mono
jag får ett klonkande ljud när jag byter från 1an till 2an. har varit lite osäker på om det varit något fel eller om det skall vara så, är ganska rookie på bilar, har iaf en v50 t5 awd -07

detta felet du hade, är det ett kritiskt fel som verkligen bör fixas, lät inte speciellt billigt :( hoppas jag inte har samma
med tanke på era missljud så är mitt av det arten att det är "glappljud" som uppkommer utav sladdrigt växellänkage.
Tråkigt med "allvarliga" fel. Mitt missljud kan man leva med då det bara framkommer vid växling till ettan/tvåan i krypfart/stillastående.
Hej.

Jag har en V50 T5 AWD 07 och har samma konstiga ljud. Har haft inne bilen flera gånger hos volvo. första gången så sa dom att det var växellådan som var kass så jag fick en ny. Men ljudet var kvar efter bytet. Lämnade in bilen igen fick då bytt svänghjulet och lammeler samt tryckplatta. Men ljudet kvarstår. Hade inne bilen igen förra veckan hoa en annan volvo verkstad som test körde och letade efter det eventuella felet. Men dom kan inte hitta något.

Dom jämnförde med en v70 AWD och den låter likadant men inte så mycket pga att den är kraftigare byggd.
Så det kanske ska låta så, men det är ett jävligt tråkigt ljud.
Min pappa har en v50 T5 05a och den låter inte så det är nog bara på AWD bilarna.
Volvo ska nu leta upp en likvärdig bil och jämnföra först då så vet dom säkert.

Lycka till mvh Patrik
Motorn tappar kraft och dör.

Om du kör bilen utan LMM inkopplad så b[…]

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]