NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ConnyE
Jag undrar om någon mer har samma bekymmer och lyckats lösa det. Jag har en S40 2005 års modell med 2.4l bensinmotorn på 140 hk. Strax efter att jag köpt den för nästan två år sedan märkte jag att både 3ans och 4ans växel ibland hoppade ur när jag släppte kopplingen. Eftersom det är garanti på bilen så påpekade jag detta och dom gjorde en "justering" som inte hjälpte ett dugg. Därför fick jag även växellådan bytt och jag passade då på att byta även kopplingen. Efter detta blev det ytterligare en "justering" då 2an, 3an och 4an kunde hoppa ur.

Idag hoppar 4ans växel fortfarande ur ibland. Vanligast verkar det vara när motorn inte kommit upp i full drifttemperatur. Vid de tillfällen det händer så tycker jag det känns som att 4an inte kommit i helt, som att något tar emot de sista millimetrarna. Hoppar växeln ur så sker det bara när kopplingen släpps upp.

Jag har varit tillbaka hos Volvohandlaren och dom har försökt återskapa felet utan att lyckas. Därför säger dom sig inte kunna göra mer. Ändå hoppar växeln ur ibland och jag noterar nu varje tillfälle i en bok.

Detta ska tydligen vara ett känt fel hos Volvo, det har dom själva sagt och jag har hört det från andra mekaniker, men är det oreparabelt? Det är ju en jättetrevlig bil att köra förutom detta växel-elände.

Tips och ideer mottages tacksamt.

//Conny
av Feedan
Jag har väl märkt av det vid ett antal tillfällen mellan 3:an och 4:an att växelspaken hoppar ur precis då man tänkt byta växel själv och börjat vidröra kopplingen. Dock har jag en helt annan motor...
av ConnyE
Tror jag passar på att fylla på med lite mer information medan jag väntar på att verkstaden ska återkomma. Senast jag pratade med dom så hade dom en ide om att byta delen "mellan" växelspaken och lådan. Jag har även noterat att nu när temperaturen stiger ute så blir felet allt mindre frekvent. Eller så är det bara slumpen?

Jag är glad ifall någon har tips och ideer om vad felet kan bero på och ifall andra känner igen det.

Feedan: Det verkar som du har motsatt problem än vad jag har. Min växel hoppar ur när jag lagt i den och börjar släppa kopplingen.
av marko80
inte för att jag har någon lösning på problemet, men jag bara måste kommentera detta.

HERRE JÖSSES detta är ju precis som nån gammal forrd från 80-talet, vad har hänt med den gamla hederliga volvokvalitén??

man borde sammanställa en lista på fel som uppträder på våra kära v50/s40n, har faktiskt aldrig varit med om liknande någonsin, inte ens på gammal opel vectra jag hade.

förlåt min negativa inställning, dom är grymt sköna att åka synd bara med kvalitén :evil:

hoppas ni får rätsida på ett störande problem
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Har kört mååånga bilmärken, och jag kan säga så här; det blir många a4 ark med fel / störningar om man skulle dokumentera allt. Den värsta var väl en peugeot 605 som trots helt avgasystem på något sätt läckte in avgaser emellanåt i kupen :shock: .. Inte för att jag är en Volvo älskare allmänt, men listan skulle bli kortast (än så länge) på min V50 8) Peppar peppar..
av ConnyE
Jag är också lite nyfiken på vad som hänt med Volvokvaliteten. Växellådsproblemet är ju inte det enda fel som drabbat min Volvo. Jag köpte en såpass ny bil för att förhoppningsvis slippa alltför mycket bekymmer.

Undrar om Volvoföretaget har drabbats av alltför mycket upphandling, outsourcing, vinstmaximering m.m? Hur som helst så är det en väldigt trevlig bil att köra men det är ju inte allt.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]