NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bogus
Hejsan alla.
Satte mig i min V50 -05 förut idag och hörde till min förvåning att den har börjat gnälla, gnissla, knarra eller vad man ska kalla det när jag släpper upp kopplingen? Har inte hört det innan idag. Har alltså uppkommit snabbt.
Det kommer underifrån ratten precis vid kopplingspedalen och det låter som det är inne i kupén och inte från motorrummet.
Sitter det inte någon cylider där som kopplingspedalen trycker på?
Någon som vet vad det kan vara? Kostar det dyrt?

Mvh/Per
av greenbay
Jag fick en returfjäder bytt på garanti, pga knarr. Då var bilen mindre än 2 år gammal.
Jag tror inte fjädern är dyr, eller svår att byta.
/Greenbay
av aka06iah
Knarrar det för er både vid nertramp och uppsläpp? För mig är det så, fast vid snabbt (normalt) nedtramp låter det inget.

Jag har diskuterat mitt problem med minst tre verkstäder, som givit besked allt emellan byte av returfjäder till byte av hela kopplingspedalstället (7000:-). Dock verkar ingen det minsta intresserad av att göra jobbet, trots att jag påtalat problemet muntligt samt skriftligt inför varje verkstadsbesök, har inget hänt. Och jag är fortfarande inte ens säker på vad som EGENTLIGEN orsakar missljuden.
Användarvisningsbild
av opA
Kan säga att jag fick detta problem i samband med när det började bli plusgrader.. men min chef och jag kom underfun med att de bara nog var fukt någonstans i kopplingen och nästa dag var problemet borta :)
av Bogus
Jo, det försvann faktiskt för mig häromdagen igen, och var borta en helö dag. Men sen kom det tillbaka igen imorse... tog en burk med 5-56 och sprayade upp bakom pedalen... viola... allt knarrande borta direkt! Skumt ändå. Att det kom så snabbt.
Och ja, det knarrade enbart när jag släppte upp kopplingen.
Användarvisningsbild
av opA
Bogus skrev:Jo, det försvann faktiskt för mig häromdagen igen, och var borta en helö dag. Men sen kom det tillbaka igen imorse... tog en burk med 5-56 och sprayade upp bakom pedalen... viola... allt knarrande borta direkt! Skumt ändå. Att det kom så snabbt.
Och ja, det knarrade enbart när jag släppte upp kopplingen.
Antar att de var skiftningar i temperaturen under natten som gjorde att problemet kom tillbaka ? :)

Men bra att de löste sig med lite 5-56 :)
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]