NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matsan
Jag lade märke till att min bil inte tänder upp displayen med klocka och kmräknare när man öppnar förardörren. Känns som en trevlig detalj och dessutom gjorde andra nya bilar det när jag provade i bilhallen.

Men det verkar som jag har otur, enligt Volvo gick det inte att få dit i efterhand genom mjukvara. Funktionen fanns helt enkelt inte i min bil.

Hur gör era bilar, tänder de upp displayen när ni öppnar dörren?

//Mats
Användarvisningsbild
av Jensen
Är du helt säker på att det tändes upp på andra s40/v50.
Den funktionen vad jag vet finns inte på nån utav Volvos modeller.
Användarvisningsbild
av wendtan
Jodå, de gör min 06:a. Alla V50 jag provat har gjort det, det har varit både 04:or och 05:or.
av Christian_m
Fungerar inte på min bil heller. Har det med motoralternativ att göra så att det bara finns på T5'an ?
Användarvisningsbild
av mane
Matsan skrev:Hur gör era bilar, tänder de upp displayen när ni öppnar dörren?
Nix, jag har en V50-170, 2005
Användarvisningsbild
av elmuppo
Det går att lägga till denna funktion, Det är en lokalparameter I DIM/instrumentet som kan programmeras via VIDA 2005D/2006A

Klippte ut följande:

Programmering av kombinationsinstrument (DIM)
Programmering av instrumentbelysning

Det finns möjlighet att ställa in om instrumentbelysningen ska tändas när fordonet låses upp.

Det går att välja mellan Ej aktiverad och Aktiverad.

Vid Aktiverad tänds instrumentbelysningen, klockan, tripmätaren, vägmätaren och temperaturvisningen när fordonet låses upp.
av Christian_m
branx skrev:Det går att lägga till denna funktion, Det är en lokalparameter I DIM/instrumentet som kan programmeras via VIDA 2005D/2006A

Klippte ut följande:

Det finns möjlighet att ställa in om instrumentbelysningen ska tändas när fordonet låses upp.

Vid Aktiverad tänds instrumentbelysningen, klockan, tripmätaren, vägmätaren och temperaturvisningen när fordonet låses upp.
Hur fungerar det med såna här uppdateringar egentligen, kan jag vilken dag som helst åka in till Volvo och be dem fixa det här eller måste det göras i samband med service och då mot kostnadstillägg ? Som sagt, jag är dåligt insatt så frågan kan säker framstå som dum för de som kan sånt här bättre :???:
Användarvisningsbild
av elmuppo
Christian_m skrev:
branx skrev:Det går att lägga till denna funktion, Det är en lokalparameter I DIM/instrumentet som kan programmeras via VIDA 2005D/2006A

Klippte ut följande:

Hur fungerar det med såna här uppdateringar egentligen, kan jag vilken dag som helst åka in till Volvo och be dem fixa det här eller måste det göras i samband med service och då mot kostnadstillägg ? Som sagt, jag är dåligt insatt så frågan kan säker framstå som dum för de som kan sånt här bättre :???:
Skulle gissa på att det går under vanlig tidskostnad, det är ju ingen garanti åtgärd eller dyl.

//branx
av JÅJ
hur kanman som vanlig kund få veta vad som går att få i programvara varianter ?

Någon som har en länk ?

JÅJ
av Matsan
Kan lägga till att jag fick det fixat idag när jag lämnade bilen för en 2000mil service. Alltså; jag bad mekanikern kolla om det gick att få km+klocka att tända sig när jag öppnar förardörren och när jag hämtade bilen så hade han fixat till det.

Normalt hade det kostat en liten slant att fixa det men genom att skriva in på arbetsordern att han istället tagit bort funktionen (det är tydligen kostnadsfritt att göra) så kostade det inget :)
Svårlösta vibrationer

Ja Bilia Västerås har roadforce. Allt g[…]

Lövets XC70 -05 - fälgbyte

Snyggt! Jag lägger gärna pengar på[…]

Främre avgasrör

Katalysator (svensksåld bilar) blev till&ari[…]

Lättast är väl att mäta gä[…]