NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pdmlmember
Jag har sökt på forumet, men det enda jag hittat är en länk till ett dokument som inte finns.

Vad ingår i de olika servicerna? Jag känner till de extra oljebytena om man kör mer än 1000 mil per år.

Tack på förhand
av nissed
Jag har serviceprotokoll för V50. Men det verkar inte som om man kan bifoga fil i detta forumet?
Ge mig din mailadress så kommer det.
Jag hade en tråd här innan om service och fick lite kommentarer om att garantin riskeras om man själv utför service. Det är iofs rätt men när man närmar sig garantislutet så är det ju inte så viktigt.
Dessutom... jag har just gjort 6000 mila själv och när jag tog ut kupéfiltret som Volvoverkstaden monterat tidigare så visade det sig att de monterat det på fel håll.
Ibland är det skönt att veta att saker och ting sitter rätt vilket man vet om man själv fixat det :lol:
PM med mailadress skickad, tack på förhand.

Jag har precis köpt bilen begagnad på Bilia och kommer att under de två åren jag har försäkring använda deras verkstad. Därefter blir det min vanliga verkstad igen.
Ja det var minsann en hiskeligt gammal tråd, ingen av de två första i tråden har varit inloggade sen 2010 så man ska nog inte hoppas på alltför mycket. Tyvärr, då jag själv var lite nyfiken.
Användarvisningsbild
av hollan
1000mil olja filter
2000mil olja filter kupe filter + kontrollpunkter
3000mil o+f
4000mil samma som 2000mil
5000mil o+f
6000mil samma som 2000mil + tändstift och luft filter
7000mil o+f
8000mil samma som 2000mil
9000mil o+f
10000mil samma som 2000mil
11000mil o+f
12000mil samma som 6000mil + kontoll/justering ventiler
där har du hela cykeln har den gått längre så får du själv räkna ut
och på 24000mil har du samma som 12000mils + generator rem med spännare
Angående flexifuel V50, Kör INTE på etanol i dessa motorer!!! Har plockat ner två st nu och cylinderfodren är tvärslut!! båda ägarna har kört på etanol konstant och båda maskinerna började smygdra olja.. All Service var gjord på volvo enligt serviceintervallen (den uppdaterade) men endå tog fodrena slut i dom. en förvarning till er som kör på etanol kan vara att kolla oljan ofta! asså inte enbart nivån utan viskoteten, lukten och färgen.. Det är dyrt att borra blocken, och kolvar å ringar kostar mycket.. så var uppmärksamma på detta fel.

MVH
Användarvisningsbild
av SvenB
Kul ny forumdeltagare. I sitt andra inlägg på forumet "sågar" han Volvos dieselmotorer. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&start=20 I det tredje "sågar" han entanolanvändning i flexifuelmotorerna, annars rasar de. Finns det något bränsle som går att använda utan allvarliga risker? Kanske bäst låta bilen stå i garaget.

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]

Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]