NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KenZoo
#393430
Är det verkligen renault motorer i dem?

en polare är inne på köpa en v50 2,0d , men fick höra att det sitter renault motorer i dem,, han avvaktar lite tills vi får svar från kunniga :)
av Dieselkungen
#393436
Helt fel!. Motorn är en samproduktion mellan franska PSA-gruppen och tyska Ford. DW10 heter den. (Citroën/Peugeot). Otroligt vridmoment folk klagar ofta på hög förbrukning men glömmer prestandan. Har själv varit ägare och den är ganska tyst.

6000mil stora servicen med additiv alla filter osv.
12000mil stora servicen med additiv alla filter osv. + partikell filter
24000 stora servicen med additiv alla filter osv. + partikell filter igen samt kamrem.
Användarvisningsbild
av poseidon
#393613
Det är väldigt mysko hur alla kan ha så olika uppfattning. Vissa säger att det alltid byts å vissa vid behov. Jag tror att det beror på vilken verkstad man jobbar på, vissa byter på slentrian (för att tjäna pengar) andra byter när det behövs. (för att få nöjdare kunder).
av MattiasD
#393651
poseidon skrev:Det är väldigt mysko hur alla kan ha så olika uppfattning. Vissa säger att det alltid byts å vissa vid behov. Jag tror att det beror på vilken verkstad man jobbar på, vissa byter på slentrian (för att tjäna pengar) andra byter när det behövs. (för att få nöjdare kunder).
Bytet borde gå att uppskatta ganska exakt. Motorstorlek och bränsleförbrukning ger ju mängden skitiga dieselavgaser som filtreras. Andra som oljefilter, bränslefilter och luftfilter byts under givna intervall för att det anses behövas. Ett filter slutar ju inte tvärt att fungera utan blir sämre med tiden. Bättre att då byta lite för ofta än att bilarna åker runt med halvdana partikelfilter.
Användarvisningsbild
av poseidon
#393662
Jo fast om du kör med full gas hela tiden eller om du kör som tant Agda så borde filtret räcka olika länge. Visserligen samma för oljan men iaf. Ett oljebyte är inte lika dyrt.
av MattiasD
#393666
Att partikelfiltret är dyrt har väl alla dieselbilsägare beaktat redan vid bilköpet :wink:

Det går säkert bra att prata med verkstaden hur man vill göra med bytet av filtret. En del tycker säkert det är skönt att få bytet avklarat i och med servicen, särskillt om man ska på långtur. Jag vet inte vad som händer, jag antar en varningslampa indikerar partikelfilterbyte, men hur länge går det att köra efter det? Finns det risk för motorskador? Såna frågor bör man nog reda ut innan man bestämmer sig hur och när byte av filtret ska göras.
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]