NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johan086
#393423
Blev igår chockad när min fars arbetskamrat skulle byta ut en söndrig xenonlampa på sin Citroen C5. Verkstaden ville ha 1500 kr per lampa. Tydligen ville dom inte göra jobbet om dom inte fick byta på båda sidorna (fråga mig inte varför) så slutnotan för en pajjad lampa slutade på 3000 kr! Sjukt.

Jag funderar själv på Momentumpaket till min framtida C30, men en sådan här historia får mig ju att tveka.

Vad kostar det att byta Xenonlampa på en C30? Gör man det själv eller måste verkstaden göra det?
Tycker ni att Xenonlampan värd merkostnaden mot "vanliga" lampor?
av Dieselkungen
#393431
Xenon skall du ha. Otroligt ljus mot h7. Lätt att byta själv då man demonterar lyktan mkt enkelt med en pinne/sprint. lamporna ligger runt 800kr och uppåt beroende på vart och märke . Man byter parvis för att få samma ljus. Det blir annars bli vitt ljus på ena sidan och blå på andra.
Men normalt sett så byter man den trasiga bara.
Användarvisningsbild
av opA
#393467
Du ska inte tveka över att välja xenon framför vanliga halogenlampor.. enorm skillnad.

Och som Diesel skrev byter man båda sidor för att slippa få ojämnheter i ljusstyrkan. Har du 2 utslitna däck byter du självklart ut båda och inte bara ena.. eller hur ? ;)

Väljer du att köpa xenonlamporna på en verkstad får du vara beredd på höga pris.. men köper du på t.ex http://www.xenonkungen.se får du t.ex två stycken originallampor från Philips för 990 kr / paret :)
av Ulleryd
#393614
johan086 skrev:Ok, känns som det blir spöstraff om jag inte väljer Xenon...:)

Hur ofta pajjar dom? Håller dom längre än vanliga H7?

Ja dom håller väldigt länge. Jag har en v50 07 som jag köpte 09 och jag har inte bytt lampor än. var ju bytt när jag fick den så dom har hållt mer än ett år. Men tror väl man ska byrta snart kanske vet inte hur ofta man ska byta men det är Snuskigt mycket bättre ljus än vanliga h7
Användarvisningsbild
av SvenB
#393642
johan086 skrev:Ok, känns som det blir spöstraff om jag inte väljer Xenon...:)

Hur ofta pajjar dom? Håller dom längre än vanliga H7?
Xenon har bättre ljus än H 7 och håller längre. Om du vill spara på dina Xenon kan du ju köra på dimljusen dagtid. Det har jag gjort i många år även tidigare, men nu när jag har Xenon är jag ännu mer motiverad.
av Lövet
#393663
johan086 skrev:Blev igår chockad när min fars arbetskamrat skulle byta ut en söndrig xenonlampa på sin Citroen C5. Verkstaden ville ha 1500 kr per lampa. Tydligen ville dom inte göra jobbet om dom inte fick byta på båda sidorna (fråga mig inte varför) så slutnotan för en pajjad lampa slutade på 3000 kr! Sjukt.

Jag funderar själv på Momentumpaket till min framtida C30, men en sådan här historia får mig ju att tveka.

Vad kostar det att byta Xenonlampa på en C30? Gör man det själv eller måste verkstaden göra det?
Tycker ni att Xenonlampan värd merkostnaden mot "vanliga" lampor?
Citroen har ett helkorkad konstruktion av strålkastarna vilket innebär att det tar en evighet att få loss lamporna. Sånt tar verkstaden mycket betalt för. På Volvo tar det 10sekunder att ta loss hela strålkastaren eftersom konstruktionen är så oändligt mycket smartare. Hela strålkastaren sitter fast med 1 sprint.

Själva lampan kostar runt 1000kr/paret om man köper dem i Sverige. Tittar man runt lite på eBay kan man hitta dem för hälften.

Man byter alltid båda samtidigt eftersom xenonlampor tappar i ljusstyrka med tiden och man annars får en bil med olika ljus på höger och vänster sida.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#694014
andreas_lofgren skrev: Man byter alltid båda samtidigt eftersom xenonlampor tappar i ljusstyrka med tiden och man annars får en bil med olika ljus på höger och vänster sida.
Kanske inte på ett år? Jag fick byta hela vänstra strålkastaren för ett år sedan och nu har högra xenon lagt av. Borde klara mig med ett byte, hoppas jag.
av dieselputte
#694054
Lyktorna är nog fanimej det enda som är vettigt konstruerat på Volvo S 40 och V50. Nackdelen är ju att de är mycket lätt att stjäla. Har Xenon i min V50 2.0D och de har hållit sen 2005. Bilen har gått 9400mil nu, så jag ska beställa ett par lampor i reserv. En del påstår att man får en gulaktig ton som förvarning innan Xenon lampan går sönder. Kan då inte se nåt sådant när jag parkerar mot en vägg, lyser fortfarande i klar vit ton. Finns bra video på Youtube som visar byte,
ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]