NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nissed
Ville bara höra om det är fler än jag som noterat att färddatorn räknar fel på E85.
Har kört några tankar E95 och då räknar färddatorn rätt på förbrukningen.
Men normalt kör jag E85 och då visar färddatorn hela tiden för hög förbrukning. Den brukar visa 0,95 men när jag tankar har det bara gått 0,87.
Inget problem ju :) men om det går många V50 i landet som har ägare som bara tankar och väljer enligt färddatorn så rullar de flesta med E95.....
av flink
Finns många trådar ang verklig förbrukning kontra färddator.
Lite fundersam bara... var tankar du E95? Du menar inte E75 (Vinter Ethanol)?
Användarvisningsbild
av SvenB
Skulle vara intressant att tanka E95 (bussbränslet) och prova.
av Pippolei
nissed skrev:Jag menar vanlig blyad 95 oktan..... :roll:
Det finns väl inget bränsle i idag i Sverige med bly i ???
av nissed
Hahahaha jag och mitt tangentbord..... Oblyad 95
Men till frågan....
Kanske det finns en mening med att färddatorn visar fel med Etanol. "Någon" vill kanske inte att för många låter bli vanlig 95 oktanigt bränsle. :lol: Om man struntar i färddatorn och räknar på verklig förbrukning så blir det betydligt billigare men Etanol även om man räknar in de tätare serviceintervallen.
av MattiasD
Man bör alltid räkna förbrukning vid pumpen. Färdatorn använder spridarnas öppning och pga olika viskositet mellan Etanol och Bensin blir det fel. Jag antar att färddatorn är kalibrerad mot bensin. På min V70 visar färddatorn ca 1/2 dl för mycket på E85. Hur det är med BF95 vet jag inte då jag aldrig testat.

Om Svensson använder data från färdatorn för att räkna ut om det finns kr och ören att spara vid pumpen förstår jag varför allt verkar bli så fel.

Jag skulle också gärna testa ED95 :)
av RCE
Jag har själv en V50 1.8F (tills på måndag sen blir det V70) och det är precis samma sak för mig. För min del kunde de lika gärna plocka bort bränsleförbrukningen från färddatorn då den är för otillförlitlig för att man ska ha någon nytta av den. Vill man ha tillförlitliga siffror är det bättre att räkna ut det själv så som man alltid gjort långt innan färddatorn gjorde intåg i våra bilar.

Vet ni vad jag verkligen skulle vilja ha? En digital tankmätare som kan visa rätt på litern och skriver ut mängden i siffror.
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]