NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johan086
Jag har funderingar på att göra ett roligt snarare än ekomoniskt val, nämligen välja en C30 T5 framför samma modell med 1,6D drive eller 2,0D.

Hur tror ni att situationen ser ut för en sådan här bil om 3 år? Kommer dom rasa mycket i pris pga bränsleförbrukning och att dom är "politiskt" fel?
Eller kan dom klara sig ok tack vara att dom är såpass speciella och att det inte finns så många till salu?

Jag vet att det är svårt att sia om framtiden, men vad tror ni, förlorar man väldigt mycket pengar på att göra det roliga valet?

Jag kör knappt 2000 mil om året och sällan i stan.
Användarvisningsbild
av SvenB
johan086 skrev:Jag har funderingar på att göra ett roligt snarare än ekomoniskt val, nämligen välja en C30 T5 framför samma modell med 1,6D drive eller 2,0D.

Hur tror ni att situationen ser ut för en sådan här bil om 3 år? Kommer dom rasa mycket i pris pga bränsleförbrukning och att dom är "politiskt" fel?
Eller kan dom klara sig ok tack vara att dom är såpass speciella och att det inte finns så många till salu?

Jag vet att det är svårt att sia om framtiden, men vad tror ni, förlorar man väldigt mycket pengar på att göra det roliga valet?

Jag kör knappt 2000 mil om året och sällan i stan.
Det där kan du bara avgöra själv. Vad som händer under 3 år kan ingen avgöra. Men köp en bil som du vill ha och ha roligt i dessa tre år. Om du skall sitta och vara rädd att förlora pengar, så har du inte roligt. Men en T5:a är alltid säljbar. Personligen tycker jag att en C 30 skall ha en sportig motor, det hör till. Skall du åka 1,6D DrivE kan du köpa V 50.
Användarvisningsbild
av sand3rs
C30 t5 går riktigt bra och är en fantastisk motor. Självklart faller den i pris, säkerligen mer än dieseln. Men ska man köpa en ny dyr bil ska man väl köpa en bil man verkligen vill ha, förlorar pengar gör du oavsett vad du väljer.

Eftersom du kör mycket landsväg så är förbrukningen inte något att vara speciellt orolig för, jag upplevde den ganska snål på just landsväg.

Det säljs inte många t5or så det kommer alltid finnas köpare på dem som begagnade. Gör ett roligt val och gasa lite extra så blir vi andra också lite lite gladare
av Lazy
Jag funderade likadant till min V50, men jag ångrar inte en sekund att jag valde T5 motorn, det är en stor njutning varje gång att köra bilen, väntar nu på våren och att få sätta på sommarsulorna och njuta ännu mer,min arbetskamrat sålde sin s40t4 2veckor efter annons och jag tror inte det det blir svårare att sälja en T5 om 3år än vad det är idag. :lol:
av viktore
Hur det ser ut om 3 år är ju somsagt svårt att veta.
Skit i det, köp det som lockar dig mest, kan som flera andra intyga att T5 i dessa bilarna är en riktigt fin motor.
Inga problem att köra riktigt snålt med manuell låda.
av Lövet
Klumpen skrev:Svårsålda är dem inte. Jag sålde min S40 T5a idag efter endast en dag ute på blocket, så kör på:)
Det var som f-n. Min tog 2 månader att sälja och då var jag ändå billigast på Blocket :-(O)

Angående trådskaparens ursprungsfråga så kan man ju alltid undra vad som är mest prisvärt: Att åka runt för 4000kr i månaden och tycka att bilen är trist eller betala 5000kr och åka runt i precis den bil man ville ha? Jag vet ju vad jag tycker...
av LOTEZ
andreas_lofgren skrev:
Klumpen skrev:Svårsålda är dem inte. Jag sålde min S40 T5a idag efter endast en dag ute på blocket, så kör på:)
Det var som f-n. Min tog 2 månader att sälja och då var jag ändå billigast på Blocket :-(O)

Angående trådskaparens ursprungsfråga så kan man ju alltid undra vad som är mest prisvärt: Att åka runt för 4000kr i månaden och tycka att bilen är trist eller betala 5000kr och åka runt i precis den bil man ville ha? Jag vet ju vad jag tycker...

Din var solid röd och inte ens nedlackad, kan ha berott på det.
av Lövet
-05or är inte nedlackade om de inte har Business++, knappast något som skiljde ut min bil med andra ord.
http://www.blocket.se/stockholm?q=volvo ... cmp=&cctr=

Jag tror att det största problemet då var att det var full fart på miljöhysterin vilket gjorde att små sedaner med stor motor och hög bränsleförbrukning inte direkt stod högst upp på folks önskelista.
Användarvisningsbild
av opA
andreas_lofgren skrev:Jag tror att det största problemet var att det var full fart på miljöhysterin vilket gjorde att små sedaner med stor motor och hög bränsleförbrukning inte direkt stod högst upp på folks önskelista.
Då ?
Det var väl bara 2-3 månader sedan du sålde den ? :P
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]