- ons 17 feb 2010, 22:07
#380152
Köpte för två veckor sedan en V50 flexifuel (09) från Bilia. Sedan dess har en hel del hänt. Förutom parkeringsskada så gnisslade bilen varje gång den startades. De på Bilia sa att flexifuelbilarna låter så när det är kallt. Därefter vägrade bilen att starta efter att ha varit igång ett kort tag. Dagen innan hade jag bytt från etanol till bensin och kört ca 6 mil. Bilia tog då in den och bytte fläktremmen, ett lager och uppgraderade mjukvaran. Sedan dess är gnisslet borta och den har inte krånglat sedan dess (3 dagar)...
Frågan är om man bör behålla den eller låta köpet gå tillbaks. Det känns lite knepigt att så mycket skylls på att det just är en flexifuel istället för att fixa problemen. Det verkar vara en del problem som folk har med bilen. Om jag låter köpet gå tillbaks behöver jag betala 3.000 kr vilket är bättre än att sitta fast med fel bil.
Eftersom jag är lite osäker så tänkte jag fråga om råd. Är det en problembil eller inte? Tjänar man på att skaffa en 1.6D eller 2.0D och är de isf bättre?
Måste man tanka etanol för att den ska klassas som miljöbil? Det känns inte så bra för miljön... Har någon varit med om att de faktiskt avkräver att man ska redovisa att man tankat etanol?
Frågan är om man bör behålla den eller låta köpet gå tillbaks. Det känns lite knepigt att så mycket skylls på att det just är en flexifuel istället för att fixa problemen. Det verkar vara en del problem som folk har med bilen. Om jag låter köpet gå tillbaks behöver jag betala 3.000 kr vilket är bättre än att sitta fast med fel bil.
Eftersom jag är lite osäker så tänkte jag fråga om råd. Är det en problembil eller inte? Tjänar man på att skaffa en 1.6D eller 2.0D och är de isf bättre?
Måste man tanka etanol för att den ska klassas som miljöbil? Det känns inte så bra för miljön... Har någon varit med om att de faktiskt avkräver att man ska redovisa att man tankat etanol?