NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pine
Köpte för två veckor sedan en V50 flexifuel (09) från Bilia. Sedan dess har en hel del hänt. Förutom parkeringsskada så gnisslade bilen varje gång den startades. De på Bilia sa att flexifuelbilarna låter så när det är kallt. Därefter vägrade bilen att starta efter att ha varit igång ett kort tag. Dagen innan hade jag bytt från etanol till bensin och kört ca 6 mil. Bilia tog då in den och bytte fläktremmen, ett lager och uppgraderade mjukvaran. Sedan dess är gnisslet borta och den har inte krånglat sedan dess (3 dagar)...

Frågan är om man bör behålla den eller låta köpet gå tillbaks. Det känns lite knepigt att så mycket skylls på att det just är en flexifuel istället för att fixa problemen. Det verkar vara en del problem som folk har med bilen. Om jag låter köpet gå tillbaks behöver jag betala 3.000 kr vilket är bättre än att sitta fast med fel bil.

Eftersom jag är lite osäker så tänkte jag fråga om råd. Är det en problembil eller inte? Tjänar man på att skaffa en 1.6D eller 2.0D och är de isf bättre?

Måste man tanka etanol för att den ska klassas som miljöbil? Det känns inte så bra för miljön... Har någon varit med om att de faktiskt avkräver att man ska redovisa att man tankat etanol?
Användarvisningsbild
av poseidon
Man behöver inte tanka etanol för att den skall vara en "miljöbil".

Lämna tillbaks å ta en diesel istället. 1.6d är bättre alla dagar.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Med tanke på hur vanlig 1.8F är, verkar det inte vara överdrivet med rapporterade problem med den. Du har ju också garanti på den ett tag framöver. Miljöbilar med alternativbränsle torde vara något överrepresentade dock, vilket är rätt naturligt. Om du befinner dig på en tidsgräns vad gäller ångerköp så kanske du skall häva det, om du inte trivs med bilen, annars kan du avvakta lite - tycker jag
Användarvisningsbild
av poseidon
Du kommer antagligen oroa dig för fel hela tiden eftersom ditt ägande har börjat på detta sätt. Kan du lämna tillbaks så tycker jag du skall göra det.
Användarvisningsbild
av SvenB
pine skrev:

Eftersom jag är lite osäker så tänkte jag fråga om råd. Är det en problembil eller inte?

Måste man tanka etanol för att den ska klassas som miljöbil? Det känns inte så bra för miljön... Har någon varit med om att de faktiskt avkräver att man ska redovisa att man tankat etanol?
Jag tror inte att det är mer problem med 1,8 F än med andra bilar, om man får tro på detta forum. Kom ihåg att det är nästan bara de med problem som syns här. Vad är det som säger att du inte behöver åka tillbaka och åtgärda något på en eventuell annan bil du bytt till? Om Bilia vill dra av 3.000:- på vad du gav för din bil vid återtagande, får du nog lägga till ganska mycket till för att få motsvarande dieselbil. Om du skall byta till en diesel kan bara din plånbok avgöra.

På din andra fråga så behöver du redovisa vad du tankat i en Flexifuelbil för någon.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av poseidon
Redovisa vadå? Inte frågar väl skatteverket det, för taxibilar visst men inte privat.
av Lövet
3000kr för att slippa oroa sig när man åker med bilen? Taget.

Men som sagt, inget säger ju egentligen att nästa bil kommer att förbli problemfri den heller.
av MattiasD
Här pågår dieseltjatet. Tyvärr är inte diesel lösningen på alla problem. För er som missat, fossila bränlsen försöker man fasa ut och iställer satsa på förnyelsebara bränlsen som Etanol.

Det finns så otroligt många 1.8F i trafik och har volvo något problem med denna motor måste de fixa det. Tills vidare kan du alltid köra på etanol? Jag förstår inte varför man ska byta hela tiden? Jag har kört min 2.5FT utan problem i 1800 mil och på bara etanol.
Användarvisningsbild
av Jensen
Kunden har inget öppet köp, utan det är en bytesrätt som
gäller.
Bilen får max ha rullat 100mil/30dagar
Kunden måste välja en annan bil, ny eller beg spelar
ingen roll.

Vad gör du om du köper en ny bil och
får lämna in bilen på verkstad för något????????????

Du har köpt begbilen med en 2-årig garanti el max 2000mil,
då borde man känna sig ganska trygg.
Användarvisningsbild
av poseidon
Jo, fast börjar det så här så är det inget roligt ägande.
Det är säkert inget mer fel på denna bil än någon annan, bara det att känslan blir helt fel.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]