chrissofsweden skrev:Tack för dom svaren :) Jag har redan släppt tanken på dumpventil.
Att byta luftfilter står högt upp på listan :) Typ Simota eller liknande.
Men varför sätter man in en lättrycksturbo? Det känns ju lite off.. T4:an hade ju en "fulltrycks"-turbo ??:-/
/Christian
Glöm begreppet lättrycksturbo. Det finns ingen given parameter att använda för att fastställa vad som är "lättrycks" och inte.
Vi kan väl vara överrens om att gamla 850 T5 betraktas som en "fulltrycksturbo"?
Isåfall kan jag tala om att v50 t5 begär nästan precis samma laddtryck som 850 T5, cirka 0.7bar. Vad som skiljer är att det är en avsevärt nyare motor och annat turboaggregat. Därigenom har man fått bättre register på låga varv och ingen ketchupeffekt.
T5 turbon är inte speciellt stor men det går ändå att kräma ut runt 300hk med E85 och bättre andningsvägar(avgas+filter). Det fina i kråksången är däremot att Focus RS turbon passar i princip bolt-on på T5 motorn.. och den turbon klarar över 400hk 8)