NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Insatsfilter i orginal luftbox och ett "chip" så har du bra kräm!

Att trixa med "dumpventil" är bara dumt. Risken att den går sämre efter är ganska stor.
Användarvisningsbild
av chrissofsweden
Tack för dom svaren :) Jag har redan släppt tanken på dumpventil.

Att byta luftfilter står högt upp på listan :) Typ Simota eller liknande.

Men varför sätter man in en lättrycksturbo? Det känns ju lite off.. T4:an hade ju en "fulltrycks"-turbo ??:-/

/Christian
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Körbarheten (eller hur man nu ska beskriva det) är 100 gånger bättre på T5 än T4. Du har drag på hela registret istället för maxtryck från 3000 - 5000. Ingen "ketchupeffekt" på T5.
Användarvisningsbild
av chrissofsweden
XC90_Executive skrev:Körbarheten (eller hur man nu ska beskriva det) är 100 gånger bättre på T5 än T4. Du har drag på hela registret istället för maxtryck från 3000 - 5000. Ingen "ketchupeffekt" på T5.
Det förklarar en hel del! Tack! Ursäkta dessa frågor men jag har aldrig kört eller haft med en T5:a att göra förens jag köpte denna :) Dessutom har jag haft lite svårt att hitta info om T5:an i allmänhet.

Ni verkar vara kunniga, har ni några favoritluftfilter? Simota verkar vettigt i mina ögon. Men ni kanske har något annat att tycka om den saken?

/Christian
av viktore
chrissofsweden skrev:Tack för dom svaren :) Jag har redan släppt tanken på dumpventil.

Men varför sätter man in en lättrycksturbo? Det känns ju lite off.. T4:an hade ju en "fulltrycks"-turbo ??:-/

/Christian
Glöm begreppet lättrycksturbo. Det finns ingen given parameter att använda för att fastställa vad som är "lättrycks" och inte.
Vi kan väl vara överrens om att gamla 850 T5 betraktas som en "fulltrycksturbo"?
Isåfall kan jag tala om att v50 t5 begär nästan precis samma laddtryck som 850 T5, cirka 0.7bar. Vad som skiljer är att det är en avsevärt nyare motor och annat turboaggregat. Därigenom har man fått bättre register på låga varv och ingen ketchupeffekt.

T5 turbon är inte speciellt stor men det går ändå att kräma ut runt 300hk med E85 och bättre andningsvägar(avgas+filter). Det fina i kråksången är däremot att Focus RS turbon passar i princip bolt-on på T5 motorn.. och den turbon klarar över 400hk 8)
Användarvisningsbild
av chrissofsweden
viktore skrev:
chrissofsweden skrev:Tack för dom svaren :) Jag har redan släppt tanken på dumpventil.

/Christian
Glöm begreppet lättrycksturbo. Det finns ingen given parameter att använda för att fastställa vad som är "lättrycks" och inte.
Vi kan väl vara överrens om att gamla 850 T5 betraktas som en "fulltrycksturbo"?
Isåfall kan jag tala om att v50 t5 begär nästan precis samma laddtryck som 850 T5, cirka 0.7bar. Vad som skiljer är att det är en avsevärt nyare motor och annat turboaggregat. Därigenom har man fått bättre register på låga varv och ingen ketchupeffekt.

T5 turbon är inte speciellt stor men det går ändå att kräma ut runt 300hk med E85 och bättre andningsvägar(avgas+filter). Det fina i kråksången är däremot att Focus RS turbon passar i princip bolt-on på T5 motorn.. och den turbon klarar över 400hk 8)
Hehehe fast jag kommer nog inte trimma min bil så mycket :P Är inge HK-jägare men vill självklart ha lite under huven att svara med :) Att byta luftfilter, bromsar och dylikt är ju bara för nöjes skull :mrgreen: och lite *hm-hm*-förlängare :wink:

Den ska in för nedlackning nu under våren samt att ett par R-fälgar ska beställas. Fjäderbensstag är på plats.

/Christian
Användarvisningsbild
av sand3rs
chrissofsweden skrev:
viktore skrev:

/Christian

Hehehe fast jag kommer nog inte trimma min bil så mycket :P Är inge HK-jägare men vill självklart ha lite under huven att svara med :) Att byta luftfilter, bromsar och dylikt är ju bara för nöjes skull :mrgreen: och lite *hm-hm*-förlängare :wink:

Den ska in för nedlackning nu under våren samt att ett par R-fälgar ska beställas. Fjäderbensstag är på plats.

/Christian
Det brukar ju vara svårt att hålla sig och vara nöjd med det man har men jag önskar dig lycka till.

Hur länge hade du c30n, trodde att du nyss köpte den?
Användarvisningsbild
av chrissofsweden
Jag hade C30'n i prick ett år. Sen fick det bli en Audi A6 i två månader tills jag föll platt för V50'n med dess T5-motor 8)

Kul och skön bil på alla sätt! Snygg dessutom! Dock så måste det ju ske lite för att utseende ska "sticka" ut från en vanlig gubbil :D

Det var något glin idag som skulle köra om i sin "pimpade" Golf, alá 3" utblås, från -97. Lät visserligen häftigt men han hade ju aldrig en suck att köra om när jag växlade ner till trean och drog :lol: Moahahaha

För att nämna ett par ord om C30 så var det en grymt härlig och bensinsnål bil för en ungkarl. Dock så växte jag ur den ganska fort då jag varken är ungkarl eller klarar mig utan drag..

Men tillbaka till T5. Är Simotas luftfilter något att satsa på eller är det bättre att köra BSR Opti Flow? Vart kan man hitta det där underbart snygga kromböjen som jag har sett att vissa har efter filtret?

/Christian

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]