NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Är ny på detta forum men tänkte se om det är någon som kan ge mig lite råd på hur man ska gå vidare med ett problem.

För 3 veckor sedan började min kupéfläkt ge ifrån sig ett visslande ljud. Ljudet kommer när fläkten står på ca halvfart. Ett väldigt irriterande ljud som gjorde att jag lämnade in bilen till Bilia för att få detta åtgärdat.

En vecka senare fick jag en tid för att en felsökning skulle utföras på min bil. Fick tillbaka bilen efter en arbetsdag med beskedet att cupéfläkten är på väg att gå sönder och måste bytas. En fläkt beställdes och en vecka senare fick jag en ny tid för byte.

BIlen lämnades in på tisdag morgon och arbetet skulle ta en dag. På tisdag eftermiddag/kväll rinde de och sa att den inte var klar. Samma sak på onsdag. På fredag morgon fick jag hämta den.

När jag väl sätter mig i bilen hörs samma ljud från fläkten. En mekaniker följer med ut och erkänner att samma ljud finns där men ska jämföra med andra bilar och återkomma.

Tyvärr märkte jag även att det finns vissa märken i instrumentbrädan på lite olika ställen som inte fanns där innan detta ingrepp.

Så förslag. Hur skulle ni behandlat i situation som denna?
Hm, har du nybilsgaranti så är det ju bara för dom att fixa det! Sen ska man ju aldrig behöva betala 2ggr för att laga samma fel, så gör om gör rätt och självklart gratis. Sen angående märkena så är det ju ord mot ord och detta är nog svårt, men säkerligen kan du nog få lite prisavdrag eller något kompenserande tillbehör. Men det hänger nog mycket på munlädret :wink: Stå på dig bara..
Tack för ditt svar.

Det är nybilsgaranti så jag har ju inte behövt betala något alls. När det gäller fläkten så ska den ju fixas. Sen förstår jag att det kan bli ord mot ord vad gäller märkena men jag har ringt och anmält det och sen får vi se hur de går vidare med saken.

Och jag lovar, jag kommer stå på mig. Tycker inte det känns rätt att min bil som jag betalar mycket pengar för tappar i värde i form av klantiga tekniker som gör märken i panelen. Det kan jag bara inte acceptera.
Jag har tyvärr också haft dåliga erfarenheter av Bilia (Haga Norra).
Kring julen lämnade jag in min v50 då den fått en parkeringsskada. Vänster framskärm var intryckt och den skulle bytas ut samt en styrenhet till strålkastaren.
Då jag hämtar den märker jag ett gnisslande, knakande ljud från dörren och reflekterar att jag ska smörja gångjärnen. Vid hemkomsten noterar jag dock att dörren är snedmonterad och att plåtarna skaver i varandra.
Jag lyckas bända isär dem med en träslev så pass att det inte blir missljud.
Inte nog med detta; efter ytterligare en dag ser jag att strålkastarpaketet sitter löst och i motorrummet finner jag en löst liggande låssprint som mekanikern glömt. Rena turen att den inte fallit bort under körning.

Jag mailar till Bilia om detta och har ännu ej fått svar. Likaså när Volvia skickade ut en enkät om hur jag upplevde
verkstadsbesöket.
Det har nu gått en månad så jag kanske har för bråttom...
Tråkigt att höra den dåliga servicen :(

Jag ringde verkstaden och förklarade att oljudet från fläkten var kvar samt ang. märken i instrumentbrädan. Har nu fått en ny tid då jag ska lämna in bilen. Får även en lånebil där jag endast behöver betala för bränslet.

Hur det gör med skadorna i panelen vet jag inte. Får hoppas att de kommer med en bra lösning :)
Jag brukar dokumentera med digitalkamera innan jag lämnar in bilen. När det sen blir tjafs om vem som orsakat skadan så kommer högupplösta bilder in i bilden från min systemkamera. Det brukar aldrig ens argumenteras emot när jag nämner att bilens skick är dokumenterat med digitalkamera om skador uppkommit.

Att det sen skall behöva vara nödvändigt är tråkigt isig, men tyvärr verklighet.

De har vid flertalet tillfällen skadats paneler, smågrejer när min bil varit inne och i alla fall det hänt har delen/delarna bytts ut utan kostnad.
Har ni tydligt lyckats lokalisera ljudet till fläkten? Jag har nu i vinter fått ett vinande ljud på förarsidan som låter som det kommer från området kring rutan. När fläkten går på halvfart och högre börjar man höra ett vinande/susande.
Jag tycker att det avtar om man försöker pressa ihop tätninglisterna i dörren lite grann. Kanske är det så att listerna blir hårda av kylan och när sen fläkten blåser på så skapas oljudet.
Tyckte att ljudet försvann när det var plusgrader för ett tag sedan men det varade bara någon dag så jag hann aldrig felsöka ordentligt.
Trodde också först att det var fläkten som var trasig men samtidigt borde jag ju inte ha märkt någon skillnad då när jag tryckte på listerna.

Kan ju vara ett tips att kolla det där med listerna om det nu är så att ni inte är helt hundra på att det är ett fläktfel (i och med att det inte blev avhälpt menar jag)
glitch skrev:*Massa text*
När det var sådär fruktansvärt kallt för några veckor sedan hörde även jag ett sånt där vinande ljud vid rutan.. det som hjälpte var att när man sitter inne i bilen drar man bildörren emot sig med handtaget och då slutade det.. konstaterade då att det måste vara listen som inte håller helt tätt när det var så kallt, för nu är det då inget vinande ljud.

Så det jag vill komma till är att jag har upptäckt samma sak som glitch :P
opA skrev:
glitch skrev:*Massa text*
När det var sådär fruktansvärt kallt för några veckor sedan hörde även jag ett sånt där vinande ljud vid rutan.. det som hjälpte var att när man sitter inne i bilen drar man bildörren emot sig med handtaget och då slutade det.. konstaterade då att det måste vara listen som inte håller helt tätt när det var så kallt, för nu är det då inget vinande ljud.

Så det jag vill komma till är att jag har upptäckt samma sak som glitch :P

Exakt samma fel som er två......störande vinande ljud asså :-(O)
Har också något liknande i min bil, varje gång jag startar den så låter det från AC.n.
svårt att beskriva, lite som om en hund skulle skälla långt bort i bakgrunden. Det här håller på i minst 10 min innan det brukar lugna ner sig. Vet att farsgubbens merca har ett mer klonkande ljud från sin AC men det kanske är något liknande problem? Är en MY09. Hade varit skönt att ha lite mer på benen innan man kommer och hälsar på verkstan för att be dom garantiåtgärda det hela. Har ni några förslag?
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]