NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av supersonic
Tjabba! Är det laddningsregulatorn det är fel på om spänningen över polerna pendlar mellan 16-19 volt med motorn igång? Trodde att det var batteriet först som var dåligt. Fick ett tips om att mäta med multinstrument och då fick jag dessa siffror, samtidigt som det börjar låta hemskt från motorutrymmet, kanske generatorn som mår illa. Hoppas på ett "enkelt" fel.

Fast det är ändå inget jag byter själv. Någon? :roll:

Vågar inte köra en meter till med bilen, det står "För hög laddning, stanna snarast."
av JK24T
Så kan det nog vara ja, 19,0V över polerna är inte nyttigt för elektroniken och överig elektrisk utrustning. Runt 14,0 - 14,5V är lämplig spänning men generatorn tillåts i extremfall att ladda 16,0V.
Användarvisningsbild
av supersonic
JK24T skrev:Så kan det nog vara ja, 19,0V över polerna är inte nyttigt för elektroniken och överig elektrisk utrustning. Runt 14,0 - 14,5V är lämplig spänning men generatorn tillåts i extremfall att ladda 16,0V.
Ok! Känns inte som att det är särskilt hälsosamt att det laddar 19 volt... Hoppas man kan få ta på en verkstadstid snabbt imorgon. Tack för hjälpen och om nån annan inte tror på att det är regulatorn som är felet så får ni gärna hojta till under kvällen!

Förresten, sitter regulatorn på generatorn, någon som vet? :-)-)
av JK24T
Regulatorn sitter på generatorn. Sen vet jag inte om CEM är med i spelet, elen är ju PVM reglerad i vissa fall. CarMan borde veta.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är inte en vanlig ladregulator, utan CEM läser ut värden från ECM & bestämmer vilken laddning som behövs (batterierna tål)
CEM skickar då info till ECM som via en LIN buss skickar info till generatorn hur hög spänning man behöver allt över 15,5 volt är fel !

troligen ligger felet internt i generatorn (har du en 120A generator?)
Användarvisningsbild
av supersonic
CarMan skrev:Det är inte en vanlig ladregulator, utan CEM läser ut värden från ECM & bestämmer vilken laddning som behövs (batterierna tål)
CEM skickar då info till ECM som via en LIN buss skickar info till generatorn hur hög spänning man behöver allt över 15,5 volt är fel !

troligen ligger felet internt i generatorn (har du en 120A generator?)
Förstod inte riktigt allt vad du menade, CarMan.

Säger du att det inte är regulatorn? Jag vet inte vad det sitter för generator på min bil, hur många Ampere den är på... Säkert kraftigare än till mindre bensinare iaf...

Har du några förslag på lösning? :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
enkelt svar:
Det är datastyrd ladning, den kan ladda olika volt lite beroende på hur kalt det är & hur ur laddat batteriet är.

det är alltså inte som i en 740, där man kan skruva dit en ny ladregulator
Användarvisningsbild
av supersonic
CarMan skrev:enkelt svar:
Det är datastyrd ladning, den kan ladda olika volt lite beroende på hur kalt det är & hur ur laddat batteriet är.

det är alltså inte som i en 740, där man kan skruva dit en ny ladregulator
Haha, då förstår jag mycket bättre!

Hmm, blir verkstad då!

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]