NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe87
Hej!

Tänkte se om det är någon som håller med mig om att V50 måste vara den bil som blir smutsigast fortast av alla volvo bilar, men jag har en funderin angående detta, min V50 har ingen takvinge bak, kan en sådan ''bryta'' virvlarna bakom bilen och göra så att bilen håller sig renare längre?

MVH
av Kluster
Takvinge eller ej, det har ingen betydelse. Jag har själv en takvinge och min bil blir skitig. Sen spelar ju vädret en roll också, det är skillnad på väglaget om det -15 jmf med -2. Körsättet en avgörande faktor också.....det här kan man ju sitta och diskutera hur länge som helst....
Användarvisningsbild
av opA
Vet inte om en bil utan takvinge blir smutsigare fortare än en som har takvinge.. men min har takv. och den blir skitig någorlunda fort.. har även stänkskydd fram men hjälper inte det heller särskilt mycket.

Bara att leva med det.. se det som en anledning att tvätta bilen ofta ;)
Användarvisningsbild
av SvenB
frippe87 skrev:Hej!

Tänkte se om det är någon som håller med mig om att V50 måste vara den bil som blir smutsigast fortast av alla volvo bilar, men jag har en funderin angående detta
Nej jag håller inte med dig. Jag har haft många bilar, både Volvo och andra. Jag upplever inte att V 50 blir skitigare än andra Volvos, snarare tvärt om. Skitigheten varierar nog mer på grund av var man har kört.
av frippe87
Dom bilarna jag jämför med just nu är V70 från 98 och en v50 05:a, v50 blir så sjukt mkt smutsigare, Jag upplever att bilar med dom lite rundare fomerna som v50 blir smutsigare än dom stela V70 osv, bara min upplevelse, har inte så mkt o jämföra med.. Men det är ju alltid kul o tvätta bilen och se hur ren o fin den kan bli:). Men vi kan väl säga att en takvinge hjälper så att jag får en anledning till o köpa en, tycker att den är så sjukt snygg:)
Användarvisningsbild
av SvenB
frippe87 skrev:Dom bilarna jag jämför med just nu är V70 från 98 och en v50 05:a, v50 blir så sjukt mkt smutsigare, Jag upplever att bilar med dom lite rundare fomerna som v50 blir smutsigare än dom stela V70 osv, bara min upplevelse, har inte så mkt o jämföra med.. Men det är ju alltid kul o tvätta bilen och se hur ren o fin den kan bli:). Men vi kan väl säga att en takvinge hjälper så att jag får en anledning till o köpa en, tycker att den är så sjukt snygg:)
JAA, själklart hjälper det :D
Användarvisningsbild
av wendtan
På t5an hade jag stänkskydd runt om, r-designen har takvinge men inga stänkskydd. Sambons v50 har ingen takvinge men stänkskydd runt om. Bilen som håller sig i särklass renast är den med stänkskydd runt om.
av Lely
Har en V50 -09 och en VW Bora -00.Kör en del grusväg.Volvon blir lättare smutsig,även med stänkskydd runt om.Innan jag monterade stänkskydden var den hopplös.Otroligt snålt att det inte ens är skydd fram.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]