NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ivarmedi
Hej,

Har en C30 2.0D -08 och har börjat kika lite på att "chippa" den. Har hittat ett som ska ge i runda slängar 163HP (att jämföra med 136HP i dagsläget). Vad tror ni?

Hittade en tråd om polestar till C30, men gissar att det endast fungerar till volvos motorer, d.v.s. D5 & dyl.?

Här är chipet jag hittade:
http://www.tuningstyling.se/tuning/volv ... ng1327.htm

Jag har sökt lite i forumet och googlat som en galning. Finns det gamla trådar om samma ämne är ni hjärtligt välkomna att peka på mig och skratta.
av Lövet
"änklare än traditionell chip tuning"

Hela sidan är ju ett stor skämt. Man ska "bäställa", kan se video från den "änkla" installationen

Dessutom är det en signalförvrängare "boxtrim", inte ett chiptrim, eftersom den ska ska kopplas mellan styrenheten och dieselpumpen. Detta gör att pumpen går med mycket högre tryck än rekommenderat och slits ut i förtid.

Rent skräp
av ivarmedi
andreas_lofgren skrev:"änklare än traditionell chip tuning"

Hela sidan är ju ett stor skämt. Man ska "bäställa", kan se video från den "änkla" installationen

Dessutom är det en signalförvrängare "boxtrim", inte ett chiptrim, eftersom den ska ska kopplas mellan styrenheten och dieselpumpen. Detta gör att pumpen går med mycket högre tryck än rekommenderat och slits ut i förtid.

Rent skräp
Jo, jag noterade det minst sagt bristfälliga språket. Såg dock att sidan i originalutförande verkar vara på engelska, och antog att de helt enkelt anställt taskiga översättare.

Det du säger om chipet är ju inte lika kul. Men du får gärna ge förslag om du känner till något bättre. Jag är helt borta när det gäller sånt här!

Mvh
Ivar
av Lövet
Det är inget chip utan ett så kallat "boxtrim" som bara förvränger signalen (den lurar styrenheten av bilen får för lite diesel och beordrar därmed pumpen att öka trycket).

Detta är direkt skadligt för pumpen och det riskerar att förstöra partikelfiltret.

Ska du chippa bilen ska du göra det med riktig omprogrammering av styrenheten så den ökar turbotrycket istället. Jag vet dessvärre inte om dessa har till just 2.0D (som är ovanlig i Sverige men väldigt vanlig utomlands) men här är ett gäng som är seriösa iaf

BSR
RICA
Polestar
av Lövet
av ivarmedi
Ska kolla lite med RICA då de verkar ge bra effekt och finns nära till hands (Kungälv).

Tack så mycket för hjälpen!
av ivarmedi
andreas 80 skrev:BSR då?
http://sv.bsr.se/products/t1130/
Jepp. Jag kollade lite på den också, och den känns helt klart schysst. Ska kolla med RICA först för att få prisinfo på deras produkt. Om det inte känns vettigt beställer jag en BSR.

Är det plug-and-play som gäller för dessa produkter eller ska man låta återförsäljaren montera? Tilläggas bör att jag inte kan _något_ om bilar.

Tack igen för hjälpen!
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag talade med en bekant som driver trimfirma och han rekommenderade faktiskt inte att man chippade volvos 2.0D. Trots att han hade mjukvaror till den själv som han hade kunnat sälja utan problem.

Var nog ett år sedan vi talade om detta så jag kommer faktiskt inte ihåg vad han använde för argument.
Undra om det kan ha varit att vissa bilar gav emissionsvarningar och andra gick klockrent? Osäker...

Värt att kolla upp om du tänkt chippa den i alla fall.

/Anders
av Lövet
Heico är sanktionerat av Volvo om jag inte minns helt fel så det borde vara ordentligt utprovade grejer.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]