NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Nu häromdagen när det var 17-18 minus fick jag på morgonen (dieselvärmaren hade kört 20-25 min) när jag kom ut till bilen ett meddelande om att Antisladd behövde service. När jag kört 15 km och stannat, och sedan startade igen efter någon timme fick jag meddelandet att Antisladd var tillfälligt avstängt. Efter jag rullat någon kilometer försvann varningen och allt har varit som vanligt sedan dess. Det var sex dagar sedan och många mil och starter i 10-15 minusgrader.

Är det något att bry sig om? Eller kan det hända då och då vid "extrema" temperaturer? Jag har nybilsgaranti i en månad till. Jag bor numera i Halmstad (efter att ha bott i Göteborg) och upplever sådana temperaturer kanske en gång vart femte eller tionde år. Lämnar man in den kommer de knappast göra mera än att koppla upp den och konstatera att allt fungerar och ser felfritt ut. Eller?
Användarvisningsbild
av supersonic
StringerBell skrev:Nu häromdagen när det var 17-18 minus fick jag på morgonen (dieselvärmaren hade kört 20-25 min) när jag kom ut till bilen ett meddelande om att Antisladd behövde service. När jag kört 15 km och stannat, och sedan startade igen efter någon timme fick jag meddelandet att Antisladd var tillfälligt avstängt. Efter jag rullat någon kilometer försvann varningen och allt har varit som vanligt sedan dess. Det var sex dagar sedan och många mil och starter i 10-15 minusgrader.

Är det något att bry sig om? Eller kan det hända då och då vid "extrema" temperaturer? Jag har nybilsgaranti i en månad till. Jag bor numera i Halmstad (efter att ha bott i Göteborg) och upplever sådana temperaturer kanske en gång vart femte eller tionde år. Lämnar man in den kommer de knappast göra mera än att koppla upp den och konstatera att allt fungerar och ser felfritt ut. Eller?
Har upplevt exakt detta nu när det varit så kallt!
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Bästa är nog att läsa ut felkoderna som du fått iom att du fick ett felmeddelande.
Vet inte vad du har för utrustning, men när jag fick samma felmeddelande som du fått så var det en givare för rattstången som byttes... då hade jag även felmeddelande för dom aktiva strålkastarna.

För att häva en sladd så måste bilens dator veta hur frmhjulen är vridna bl.a. gissar jag, så felar den givaren så slås systemet ur. Problemet jag hade skedde också endast vid start. Precis som om givaren tog för lång tid på sig att ge sig till känna vid uppstartskontrollen eller gav ett konstigt värde?!
Användarvisningsbild
av StringerBell
_lucifer_ skrev:Bästa är nog att läsa ut felkoderna som du fått iom att du fick ett felmeddelande.
Vet inte vad du har för utrustning, men när jag fick samma felmeddelande som du fått så var det en givare för rattstången som byttes... då hade jag även felmeddelande för dom aktiva strålkastarna.

För att häva en sladd så måste bilens dator veta hur frmhjulen är vridna bl.a. gissar jag, så felar den givaren så slås systemet ur. Problemet jag hade skedde också endast vid start. Precis som om givaren tog för lång tid på sig att ge sig till känna vid uppstartskontrollen eller gav ett konstigt värde?!
Rattstången byttes för att lösa problemet eller var det ett byte som orsakade problemet i ditt fall?
av Psyko
Lämna in bilen för en kontroll innan garantin går ut.

Finns bla en mjukvaruuppgradering för SWM beroende
på felkoden som satts.
Användarvisningsbild
av CarMan
Självklart so du lämna in bilen nu medans du har garanti, sen får dom avgöra om det är normalt ellet ej...
av xabio
Jag vet precis vad dina meddelanden beror på. De meddelanden du nämnder triggas när spänningen går under en viss nivå (jag tror 9 volt). Alltså, eftersom det har vart så kallt så har ditt batteri presterat sämre och därmed gått under 9 volt under uppstart (Crank, när du vrider nyckel för att starta motor) och då har bromsstyrenheten automatiskst triggat meddelandet.
Användarvisningsbild
av DogWalker
StringerBell skrev:Nu häromdagen när det var 17-18 minus fick jag på morgonen (dieselvärmaren hade kört 20-25 min) när jag kom ut till bilen ett meddelande om att Antisladd behövde service. När jag kört 15 km och stannat, och sedan startade igen efter någon timme fick jag meddelandet att Antisladd var tillfälligt avstängt. Efter jag rullat någon kilometer försvann varningen och allt har varit som vanligt sedan dess. Det var sex dagar sedan och många mil och starter i 10-15 minusgrader.

Har fått exakt samma felmeddelanden som dig. Har inget bra svar på varför, men misstänkt att kylan har ett finger med i spelet. Bilen har stått i mellan -25 /-32 grader.

xabio skrev:Jag vet precis vad dina meddelanden beror på. De meddelanden du nämnder triggas när spänningen går under en viss nivå (jag tror 9 volt). Alltså, eftersom det har vart så kallt så har ditt batteri presterat sämre och därmed gått under 9 volt under uppstart (Crank, när du vrider nyckel för att starta motor) och då har bromsstyrenheten automatiskst triggat meddelandet.
Om det är som du säger, borde man inte få upp ett meddelande om låg batterinivå också i så fall?
Ett sånt meddelande fick jag efter att radion stått på en längre stund, och det var på sommaren.
Användarvisningsbild
av supersonic
xabio skrev:Jag vet precis vad dina meddelanden beror på. De meddelanden du nämnder triggas när spänningen går under en viss nivå (jag tror 9 volt). Alltså, eftersom det har vart så kallt så har ditt batteri presterat sämre och därmed gått under 9 volt under uppstart (Crank, när du vrider nyckel för att starta motor) och då har bromsstyrenheten automatiskst triggat meddelandet.
Det där tror jag är en bra teori. Har fått en varning om låg batterispänning i samband med detta.
Användarvisningsbild
av DogWalker
supersonic skrev:
Det där tror jag är en bra teori. Har fått en varning om låg batterispänning i samband med detta.
Håller med om att det låter som en vettig teori, men jag har inte fått varningen om låg spänning. :?:
DennisCA's Volvo 850 -97

Oj neej, tappade dekorlisten i golvet då jag[…]

Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]