NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aka06iah
Hej.

Jag har under några dagar tampats med en bil som inte vill starta, och genom det blivit ganska bra på att rulla igång min S40.

Efter div. tester visar det sig att en av de 6 cellerna i batteriet är tvärdöd och vägrar ta laddning. Finns det några huskurer på en död cell? Känns jävligt illa annars att tvinga byta hela batteriet efter 5 månaders användning.

MVH Elias
Användarvisningsbild
av CarMan
5 månader gammalt batteri ??? garanti !
av aka06iah
CarMan skrev:5 månader gammalt batteri ??? garanti !
Ja, det hoppas jag verkligen. Har tyvärr inte hittat kvittot än.
Finns det någon vedertagen garantitid på batterier?

MVH Elias
Användarvisningsbild
av CarMan
eligt svensk lag har du garanti på allt du köper.
jag tro till o med att man enligt lagen inte behöver kvitto, men du måste kunna bevisa att det är du som köpt grejen & vad du köppt o i vilken affär (brukar funka att spåra om du betalat med kort)

säkert kommer dom neka dig om du inte har kvitto, men det ska gå utan kvitto, om du bara kan bevisa det än då
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Carman: hur lång tid är det garanti på ett volvo original batteri som satt i bilen från början när den va ny?
Hans bil är ju en 06 så den är ju inte så gammal direkt.
av aka06iah
FiddeUBC skrev:Carman: hur lång tid är det garanti på ett volvo original batteri som satt i bilen från början när den va ny?
Hans bil är ju en 06 så den är ju inte så gammal direkt.
Just detta är kanske en del av problemet. Batteriet är inte ens så gammalt. Jag hade bilen inne på märkesverkstad för fem månader sedan efter några väldigt underliga spänningsfall, där bilen blev helt stendöd elektriskt utan någon förvarning. Då hette det att det var tillfälliga kortslutningar i generatorn, som hade resulterat i att batteriet förstörts.

Så enligt vad jag vet, samt enligt kvitton, är både generator och batteri nytt sedan fjuttiga 5 månader.
Jag hoppas vid min gud att det är ett solklart garantiärende. Tänker kontakta dem imorgon, efter helgen.

Några ytterligare tips, råd eller annat matnyttigt?

MVH Elias
Användarvisningsbild
av CarMan
Har du inte gjort jobbet själv, så är det enkelt. bara att kontakta verkstan så ser dom på ditt regnummer vad som är gjort ! Bör inte vara några som helst problem att få en ny felsökning gjost kostnadsfritt & utan kvitto. Ring verkstan i morgon.
av aka06iah
Hej.

Var på besök på verkstaden idag. De sa direkt att det är ett självklart garantiärende...om inget annat är paj...

HELT säker är ju svårt att vara.

MVH Elias
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Kanon! Det låter ju lite mysko om du redan har bytt batteri 2ggr på en så ny bil. Jag vet de bilar som jag har bytt batteri på som har varit 10år gamla innan det har behövts.
av aka06iah
FiddeUBC skrev:Kanon! Det låter ju lite mysko om du redan har bytt batteri 2ggr på en så ny bil. Jag vet de bilar som jag har bytt batteri på som har varit 10år gamla innan det har behövts.
Ja, nu är batteriet bytt utan ett korvöre från min sida. Men man kan ju fråga sig, vad hos min bil är det som verkar vilja äta batterier...? Fast jag väljer att bortse från det ett tag framöver.

Nu har jag, för tillfället, faktiskt en bil som i varje fall UPPLEVS som felfri!

MVH Elias

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]