NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wennsrog
Nu är säsongen här igen, grovgrus sprids på vägarna , sprätter sönder rutorna och fastnar i hjulen (bromsarna)
Min V50 lever f-n just nu . Vilken rekommendation gäller för att få bort gnisslet ?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Högst troligt att det har fastnat grus mellan skivan och bromsskölden. Det brukar lösa sig genom att man trycker lite, lite på bromsskölden. Men vet man inte vad man gör så låt verkstan fixa det. Tar max en minut för dom att göra det.
av dieselputte
Hej,

Brukar få detta problem på vänster framhjul och oftast får jag bort det genom att backa lite och svänga till lite fram och tillbaka. Om det envisas så har jag en kraftig skruvmejsel som jag trycker till bromsskölden med, brukar trycka på olika ställen och det har löst problemen hittills. Skumt att man aldrig fått problem på höger sida.
Användarvisningsbild
av opA
Som någon ovanstående sa försvinner det genom att backa :) ( iallafall dom 4-5 ggr det hänt för mig har det aldrig misslyckats :) )

Hade bilen inne på Volvo där han tryckte på bromssköldarna men någon dag senare kom det tillbaka så jag löser problemet bäst själv genom att helt enkelt backa :)
av CarlssonInc
Backa bryskt med fulla rattutslag åt höger och vänster fungerade för mig.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]