NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fjonkalicious
Jag körde på en dragkrok idag och det får bli en ny komplett grill åtminstone. Den vanliga grillen och Efficiency-grillen som sitter på 1.6 Drive kostar lika mycket.

Är det någon mening att sätta Drive grillen på 2.0D?

Är det farligt att göra det?

Var kan man hitta sprängskisser, det finns en plastläpp precis innan för grillen som fått en liten stukning, frågan är om man behöver byta den.

Mvh

Filip
Användarvisningsbild
av leiwi
tror inte att du skall göra detta ,jag har för mig att "luftinsläppet" är mindre i driv e grillen .Detta för att öka airodynamiken , och detta skulle i värsta fall kunna ge en minskad kylning på din motor . driv e bilarna har ju en reducerad släpvangsvikt och enligt uppgift är det för att inte få en överhettad motor .
men jag är inte någon expert på detta område
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Dom jag har hört det så är det direkt fraligt att sätta drive grejer på en annan bil som inte gjord för det och då för att man ändrar arodynamiken. Nu tror jag inte att en grill har så stor betydelse men andra saker kanske.
Jag hade valt en vanlig grill för då får du det som SKA sitta på bilen.
av marcbe
Japp, sätter du på DRIVe grillen får du mindre luftflöde till motorkylare/AC-kondensor/laddluftkyl etc.

Dvs du försämrar förutsättningarna för din bil att klara det den är typad för.
Kör du tex med husvagn uppför Stelviopasset i sommar i 30 grader och bilen packar ihop kan det bli svårt att kräva Volvo på reparationen.
av Lövet
Nu är jag inte med här. Varför ska du byta grill bara för att du sätter på dragkrok?

För övrigt är släpvikten begränsad till 800kg för bilarna med täppt grill pga det sämre luftflödet.
av Fredarp
Han hade Kört på en dragkrok.
Men om du vill ha utseendet på grillen så kanske du kan "dremla" upp hålen från baksidan så du får mer luftgenomsläpp, om det är sås som jag tror då vill säga.
Dvs galler som syns men igengjutet baktill.
av Fredarp
Han hade Kört på en dragkrok.
Men om du vill ha utseendet på grillen så kanske du kan "dremla" upp hålen från baksidan så du får mer luftgenomsläpp, om det är sås som jag tror då vill säga.
Dvs galler som syns men igengjutet baktill.
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]