NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fellow
Hallå Hallå!
Har köpt mig ett DLS UP6i kit med middarna installerade och nya kablar dragna nu men så ska jag installera diskanterna i orginaluttagen på dörrarna. Jag undrar om det är någon som har koll hur man öppnar upp "lådan" som diskanterna sitter i då DLS diskanter är lite större så jag behöver ta isär dem och modda.

Men dem verkar sitta med 2 plåtclips av något slag som jag inte vet hur man beter sig för att få upp. Sen verkar den bara sitta med en bygel längst ner.
av jensam
Det finns en beskrivning på hur man byter högtalarna/tar bort dörrsidorna på Volvos tillbehörssida vccs.volvocars.se.
Användarvisningsbild
av Fellow
Alltså, diskanterna är nerplockade men får inte isär själva fästet från hållaren. Ville veta om någon har bytt diskanter antingen till volvo orginal eller till eftermarknadsprodukter som vet hur man särar på kåpan och fästet.
av jensam
Jag har satt dit diskanter (Volvo original) i mina dörrsidor men där satt ju inga från början så det var ju bara att "klicka dit" dem. Inte mycket till hjälp alltså...
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Vi tar gärna feedback på hur resultatet blev ljudmässigt! Även om Volvo säger att dom har supergrejer från början...
Användarvisningsbild
av Fellow
rosenlorden skrev:Vi tar gärna feedback på hur resultatet blev ljudmässigt! Även om Volvo säger att dom har supergrejer från början...
Det kommer absolut! Ska köra UP6i på orginalsteget tills löning då det blir ett DLS RA40 så det blir intressant att höra högtalarna på orginalsteg till att börja med:) har dämpat framdörrarna hårt och monterat högtalarna i bafflar. Bakdörrarna har jag inte bytt högtalare ännu utan satsar på framsystemet och kommer i framtiden uppgradera bakhögtalarana också. Jag kommer även att bygga om stereon och sätta in en Pioneer AVH4100 dvd med 7" skärm.

Detta blir förhoppningsklart i januari/februari, bara pengarna som drar ut på tiden men så är det att vara sjukskriven:/
Användarvisningsbild
av Fellow
Lite mer bilder på bygget! Nu fattas bara pengar för att göra klart resten:( Dvdn som ska moddas in kommer bli otroligt grymt när det är klart kan jag lova.

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av Fellow
Inväntar veckan efter jul nu så ska högtalarna kopplas in på orginalsteget.
Jag väljer att inte göra detta själv då kablaget från framdörrarna går till en kontakt som ska in i steget och dessa överensstämmer inte riktigt med varandra så om dem byter färg på vägen eller inte är frågan.
av jonnyk
Fellow:
Är det endast två kontakter som går till högtalarna och diskanterna? Tänkte på om det bara är klippa och skarva när man byter :)?

Värt att notera är att jag har Premium sound, men tycker inte att diskanterna håller måttet....

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]