NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe87
Hej!

Har en fråga angående strålkastare, jag behöver byta mina pga kondens, det jag undrar är om man kan köpa strålkastare som är gjorda för xenon, men använda vanliga halogen i dom? Är det någon skillnad på själva strålkastaren om det är xenon jämfört med halogen?

MVH/Fredrik
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Ja det är skillnad, du måste ha nivåsensorer på bakaxel och framaxel för att den automatiska nivåregleringen ska fungera. Sen kanske kablaget skiljer också.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Nu tror jag nog han mer undrade om det är fysiska skillnader på lamphusen? Och inte i konverterings syfte.. Eller jag kanske missuppfattade ditt svar i början som kanske var svaret visst när jag läste lite noggrannare :roll:
av Feedan
Ja det är skillnad på lamphusen mer än bara räckviddsregleringen självklart. Lampan har helt olika fattning, är olika lång och bör då också ge en felaktig ljusbild (trots prisma).
av Palle83
Hej.
Min strålkastare på höger sida är ur funktion det är bara ena lampan (v40). Har försökt att byta lampa och kollat alla säkringar men det funkar ändå inte är det någon som vet vad som fel?
MVH
Stefan
av carfreek
Palle83 skrev:Min strålkastare på höger sida är ur funktion det är bara ena lampan (v40).
Det kan vara kortslutning i strålkastarhuset, jag råkade ut för en sån på min V50 MY09 i sommras :?:
av Palle83
Tack för hjälpen ska undersöka saken, var tvungen att lämna den till verkstaden känns lite surt när det bara är fel på en lampa:) De snackade om att det kanske kunde vara kablaget under kylaren som hade ruttnat, mekanikern hade haft en annan v40 som hade haft det problemet.
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]