NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av carlcamper
Hej

Är det någon annan som har haft samma problem som jag har fått? Jag har fått "Service av styrservo erfodras". Trodde att detta kunde bli åtgärdat genom servicen men nu kan det ev bli så att ngt måste bytas.

Vad kostade det för er, vad kan ha orsakat det?

Det är en V50, 2,0D, 2006 som har gått 12000 mil. Tycker det är lite tidigt att få detta problem om man överhuvudtaget skall få det..

Vore tacksam för svar

Mvh
Carl
Användarvisningsbild
av SvenB
Har du kollat nivån på servooljan?
av jaj
carlcamper skrev:enligt verkstaden så skall det vara elektronisk styrservo, så det skall inte vara ngn olja..
Byt verkstad :evil: :evil:
Elektrisk motor som driver oljepumpen, elmotorn är "elektoniskt styrd"
Kolla oljenivån! Läs instruktionboken så hittar du oljeburken och vilken olja som skal användas.

JAJ
av carlcamper
men när man gör service, vilket jag precis har gjort 12000 (inte billig.... :( ) så borde detta väl ingå, om det nu skall bytas olja, eller har jag fel?!
Användarvisningsbild
av SvenB
Det borde det, men.
Användarvisningsbild
av Vandalism
Har en S40N där styrenhetspumpen till servon paja efter 6000 mil. Det var några packningar som inte höll tätt så alla servoolja rann bara ut när man fylde på.
Det gick på motorgarantin så självrisken blev på 2000 annars skulle det kosta 15000:-
Dom fick byta hela styrenhetspumpen, man bytte tydligen inte bara packningarna.
av carlcamper
hej

ja för att avsluta detta inlägget så 8000 fattigare och ny styrservo och ny programvara samt av med bilen i 2 dagar....

nu återstår att s vad volvo tar på sig! Min servicekille på bilia värnhem är kanon. men tar inte volvo det på sig så blir det inte volvo i framtiden!

Mvh
Carl
av carlcamper
fy fasen, så här anser volvo central, det är en för gammal bil så därför anser de att de inte vill ta sig på ngt av felet. hur fasen kan man anse detta? blir riktigt trött på det. en bil som är av 2006 års modell men är uthämtad i november 2005. jag är andra ägaren. bilfirman som jag köpte bilen hos som ligger ca i mitten av skåne anser att de inte heller behöver ta på sig ngt. den enda tröst som jag har är att malmø där jag servar bilen bjussade på en service som plåster på såren, även fast jag inte har köpt bilen där. jag trodde att man köpte volvo och sedan var man servade den eller reparerade den spelade ingen roll, de skall ändå utföra ett autoriserat jobb oavsett om det är i hapraranda eller i malmø, eller? när jag lyckades få tag på historiken på bilen visade det sig att den såg bedrövlig ut. jag tycker inte att man borde få sälja bilar som har en historik av för mycket elfel, eller vad anser ni?

Nä det var spiken i kistan!

Synd på en sådan i annars bra bil som drar 0,56/liter på en 2,0D 2005. men vill inte volvo eller deras återförsäljare ta ansvar och hoppas på långsiktiga relationer så byter man märke!
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är bara att beklaga att du tänker byta märke för en sådan sak, men det kanske är det bästa. Men du kanske ändrar dig. Att en bil som är 4 år och har rullat 12.000 mil pajar, det händer. Du skriver inte hur länge sedan du köpte bilen av "bilfirman mitt i skåne", men hur lång garanti skall en bil ha?. Du har fått betala 8.000:- minus en service c:a 2.000:-, med andra ord c:a 6.000:- , är det en katastrof? Jag har varit med om andra fel på bilar som rullat ungefär lika långt ex.vis en Merca där styrsnäckan pajade efter 11.000 mil, bara att betala och en Audi som efter 15.000 mil började trycka ut motorolja i växellådan. Rådet jag fick var att byta olja i lådan samtidigt som jag böt i motorn. VAG stod inte för något i alla fall.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]