NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Feedan
Halloj!

Monterade på nya vinterhjulen förra veckan på min C30 flexifuel. Däcken är Bridgestone B Nordic 225/45/17"... Det är egentligen en dimension som ej finns med på etiketten gällande däcktryck osv. Har ni några erfarenheter?
Har väl hunnit åka cirka en tank bränsle på dom och hittills är jag mycket nöjd.

ECO-tryck på 205/50/17 ska vara 2.5 bar fram & bak. Höftade och tog även 2.5 bar runt om på 225:orna. Är det rimligt att åka med?

Anledningen frånsett utseendet till valet av 17" däck är att jag inbillar mig bättre riktningsstabilitet och styrrespons med dessa.
Tack på förhand!
av Feedan
XC90_Executive skrev:Jag hade lagt i minst 2,8.
Oj! Tycker att det låter väldigt högt på en bil av denna vikt. Vägde den med mig som förare vilket då var 1370 kg. Vad är för- nackdelar med det höga lufttrycket tro?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Feedan skrev:Oj! Tycker att det låter väldigt högt på en bil av denna vikt. Vägde den med mig som förare vilket då var 1370 kg. Vad är för- nackdelar med det höga lufttrycket tro?
Rullar lättare, är stötigare, bullrar mer, sämre fäste.

.
Lägre förbrukning, lägre slitage, bättre grepp i kurvorna, styr in bättre. Prova att slänga i 2,8 runt om och känn skillnaden! Gillar du inte det så är det ju bara att släppa ut till 2,5 igen...
av Feedan
XC90_Executive skrev:Lägre förbrukning, lägre slitage, bättre grepp i kurvorna, styr in bättre. Prova att slänga i 2,8 runt om och känn skillnaden! Gillar du inte det så är det ju bara att släppa ut till 2,5 igen...
Som talare ovan beskrev det är det stötigare (förstås), bättre styrrespons osv. Väggreppet blir dock försämrat - frågan är, hur mycket? Dagens däck är väl inte lika känsliga som förr med för högt lufttryck att det ser ut som slitbanan bara har vägkontakt i mitten av däcket. :lol:
Väggreppet rakt fram på snö kanske blir försämrat något. Men jag tror det blir bättre grepp i kurvorna! På blöt/torr asfalt tycker jag absolut att det blir bättre grepp med lite mer luft. Jag gillar inte den "degiga" känslan när man har lite luft i.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Feedan skrev:Som talare ovan beskrev det är det stötigare (förstås), bättre styrrespons osv. Väggreppet blir dock försämrat - frågan är, hur mycket? Dagens däck är väl inte lika känsliga som förr med för högt lufttryck att det ser ut som slitbanan bara har vägkontakt i mitten av däcket. :lol:
Moderna däck är betydligt styvare än gamla, så det är sällan man får konstiga slitmönster av för högt/lågt lufttryck.

.
av Pippolei
Jag har alltid kört med 2.9-3.1 bar i både sommar och vinterdäcken på min v50 och det är marginellt bullrigare men mycket bättre styr-respons, väggrepp, mer lätt rullat,(mindre slitage enligt tidningar).

Så jag tycker fördelarna klart överväger nackdelarna
Användarvisningsbild
av ThomasT
Pippolei skrev:Jag har alltid kört med 2.9-3.1 bar i både sommar och vinterdäcken på min v50 och det är marginellt bullrigare men mycket bättre styr-respons, väggrepp, mer lätt rullat,(mindre slitage enligt tidningar).

Så jag tycker fördelarna klart överväger nackdelarna
Hur mycket mer grepp tror du att du får, och hur har du mätt upp det?

.

Är det jobbigt att bli rättad när[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]