NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V50F
Hej! :)
Tänkte byta olja och filter själv på bilen, det är en V50 1.8F 2008.
Hur är det med service lampan egentligen? tänds den var 1000 mil eller är det varje 2000 mil ?
Köpte bilen i sommras och har inte fått erfarenheten än. På verkstaden sa dom att det var oljebyte var 1000 mil.
Och en service intervall varje 2000 mil.
av jaj
V50F skrev:Hej! :)
Tänkte byta olja och filter själv på bilen, det är en V50 1.8F 2008.
Hur är det med service lampan egentligen? tänds den var 1000 mil eller är det varje 2000 mil ?
Köpte bilen i sommras och har inte fått erfarenheten än. På verkstaden sa dom att det var oljebyte var 1000 mil.
Och en service intervall varje 2000 mil.

Olje byte var 1.000 mil om dukör på E85. Bensin var 2.000mil
av ajjax
Hej. Servar du bilen själv har jag för mig att nybilsgarantierna inte gäller. Om det är en 08.a så gäller väll fortfarande den?

MVh
Användarvisningsbild
av V50F
Nybilsgarantin gick faktiskt ut förra veckan, så den behöver jag inte bekymra mig över :)
Är det någon som vet vad det kostar att släcka servicelampan. Mest så man vet om det är lönt rent ekonomiskt att
göra det själv. Filter, ny plugg + olja 5 liter kostar 1103 kr på Bilia i Malmö.
Användarvisningsbild
av #27
Servicelampan släcker du själv.

Steg 1 vrid nyckel till läge 1
steg 2 tryck in tripmätar knappen och vrid på tändning efter ett tag så blinkar informationslampan ( I ) på instument panelen släpp knappen vrid av tändning och starta bilen.
av indigo
Knappast lönt att göra oljebytet själv om du inte kan köpa oljan billigare.
Jag bytte hos BraBil och betalade 1163kr (om inte minnet sviker), och det tar ca en kvart. Man tar en kopp kaffe sen är bilen klar.
Användarvisningsbild
av V50F
Nä är det som du säger att det inte kostar mer än så så känns det lite löjligt att stå med det själv.
Jag trodde faktiskt det var lite dyrarre än så, upp mot 2000kr. Har inte hört vad dom tar på Bilia här i Malmö än.
av jaj
Hej.
1,8F motorn skal ha olja enligt fordspec (kolla i instruktionsboken) denna oljan brukar vara bland de dyraste ...
Mekonomen har extrapris på godkänd olja tror det är 448kr för 4 liter.
Men det behövs 4,3liter minst. oljefiltret ett orginal kostar över 100kr.

Nybilsgarantin är snåla 2år på Volvo men många saker har förlängd garanti, värt att kolla när något går sönder efter garantitiden.
Senast redigerad av 1 jaj, redigerad totalt 0 gånger.
Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....