NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flink
Har nu när det blivit kallare fått ett pulserande skrik från generatorremmen någonstans. Väldigt svårlokaliserat då man inte får ner mer än ett sugrör där.
Har svårt att tänka mig att det skulle vara remmen... så jag funderar om det är något lager?!
Någon som varit med om detta? Och i så fall vad gjordes? Går att leva med, men är det ett lager som skriker så bör det fixas ganska snabt innan det skär ihop, och då borde jag nog inte vara ensam om att ha det problemet.

Bilen är en -MY09 1,8F
av Bongtor
Var med om ett kvittrande ljud de första 5 minutrarna både när det var varmt/torrt och då det var kallt och fuktigt. Lämnade in den på rep, först sprayade dom bara remmarna, det höll i 2 dagar sen var det där igen, därefter sattes det dit lister som skulle avleda fukt till remmarna men då det inte blev bättre byttes generatorremmen ut samt en rem för någon hydraul mockajäng (som ni förstår är man inte mekkunnig). Nu är det tyst och fint och det gick på garantin....har samma MY09
av Feedan
Har också ett kvittrande ljud första minuterna då bilen stått över t.ex. natten. Varit inne på Bilia vid ett tillfälle för det, och visst blev det många gånger bättre. Men långt från helt bra. Tror att jag får acceptera det nu.. :lol:
Användarvisningsbild
av opA
Har samma illande tjutande på min när jag startar bilen och står stilla.. speciellt då när bilen stått i garaget under natten.

Bad om att få generatorremmen utbytt när jag hade bilen inlämnad för att sätta på stänkskydd.. men jag tror inte dom bytte generatoremen :shock:
av Kluster
När jag hade min V50 2,4i -07 fick jag efter ca 2000 mil ett kvittrande ljud från remmen, speciellt om den hade stått i ett varmgarage under natten, men även utomhus om man startade den på morgonen.

Jag var i kontakt med min ÅF två ggr och första gången sprejade/smorde de remmen med "något", vet tyvärr inte vad men detta kvittrande ljud försvann direkt. Men efter 3-4 veckor dök det upp igen, på nytt ett andra besök hos ÅF och då bytte de remmen rakt av. Ljudet försvann då helt, dock sade de då att om problemet skulle återkomma var det tal om byte/justering av "ett svänghjul".

Tack och lov blev det inte ett tredje besök på verkstaden angående detta.
av flink
Kanske ska svänga förbi hos Volvo här i veckan då. Hade exakt samma fenomen på en annan bil.. då bytte jag spännrullen, och den var inte billig. Tycker att en rem borde hålla bra mycket mer än 1000 mil på dagens bilar. Annat var det förr på 240 och 740 med dom smala remmarna som kostade 40,-. Dom kunde man byta bara för att man hade lite att göra. Idag gör du inte det på en handvändning och dom kostar inte 40,- heller.
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]