NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mibben
Har idagarna gått och blivit ägare till en V50 T5-07,
Har komplett ifylld servicebok, men undrar ändå när det är dags att byta kamrem?

Även om ni har tips på var man gör det billigast och ändå med kvalitet? Bor i Stockholm.
Tacksam för alla svar.
Användarvisningsbild
av opA
Står i serviceboken när kamremen ska bytas.. men har för mig att på alla 5-cylindriga ska den bytas vid 18.000 mil. Är det på min iallafall =)
Senast redigerad av 1 ~Kalle~, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
av Lövet
Stämmer bra det
Användarvisningsbild
av mibben
När jag bokade service, så frågade jag - och Upplandsmotor, även Bilia sa - att kamremsbyte är vid 16000 mil.
Det borde ju då föreligga något som gör att de skjutit fram kamremsbytet från 18000 mil till 16000 mil...nån som vet varför?
Användarvisningsbild
av opA
mibben skrev:När jag bokade service, så frågade jag - och Upplandsmotor, även Bilia sa - att kamremsbyte är vid 16000 mil.
Det borde ju då föreligga något som gör att de skjutit fram kamremsbytet från 18000 mil till 16000 mil...nån som vet varför?
Låter väldigt konstigt.

I min servicebok står det att kamremsbyte är vid 18.000 mil för alla 5-cylindriga bensinmotorer.. detta sa även säljaren till mig när jag köpte bilen.

Är detta något nytt som kommit från -07 och uppåt ?
av Silkemannen
18000 mil gäller för min -05 också.
På Volvoverkstaden sa dom att det kan vara lämpligt att byta redan vid 16000 mil. Detta pga att 18k-servicen är en stor service, och det kostar pengar, som alla vet... Gör man kamremsbytet vid 16k, när det är den lilla servicen, kommer man lite billigare undan (konstigt resonemang, för det kommer ju kosta i vilket fall som helst...). Hur som helst så är det ju inget fel i att lägga kamremsbytet "ett snäpp tidigare".
Men hur det gäller med 18k på -07 får jag låta vara osagt.
av wendtm
Det är väl i stort sätt kamremsbytet som gör en service till en stor service? sen är det diverse filter men det är en liten kostnad gämfört med kamremmen.
eller har jag helt fel för mig?
av wendtm
Det är väl i stort sätt kamremsbytet som gör en service till en stor service? sen är det diverse filter men det är en liten kostnad gämfört med kamremmen.
Användarvisningsbild
av opA
wendtm skrev:Det är väl i stort sätt kamremsbytet som gör en service till en stor service? sen är det diverse filter men det är en liten kostnad gämfört med kamremmen.
Enligt säljaren var kamremen det billiga... kommer inte ihåg exakta siffror men kamremen i sig kostade ~2000 kr inkl. montering medan den stora servicen i sig gick på ~7000 kr inkl. byte av kamrem.
Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....