NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kungbore
Jag har fått en unken luft i mitt AC-system som kommer precis när jag startar bilen. Efter några sekunder försvinner lukten så det är inte ett enormt besvärande nu, men jag är rätt att problemet kommer att accelerera. Har därför läst in mig här i forumet på olika luktåtgärder - bl a genom att inspektera och eventuellt åtgärda mögeltillväxt i kupéfilterhållaren (vatten/klorin-spray).

FRÅGOR:
Var sitter (1) kupéfiltret på V50 2,4i?
Var sitter evaporatorn till AC:n? (Där problemet också kan vara)

Tack!
av äktavolvobög
tja mannen,

riv ur golvmattan på förarplatsen,( den i gummi )

ta sedan en mycket bra lampa och ett litet spärrskaft och förlängare och sedan en hylsa 10,, skruva bort gaspedalen med 3 skruv, sedan knäpper du bort kontakten , ( du kan ta en mejsel och typ trycka bort den ) sedan upp till höger in bakom gaspedalen under den stora mattan,som du bara viker ner en bit , sitter ett lock, med antingen 3 stycken små skruv 7 mm, eller en vit vingmutter, ta bort luckan och där bakom sitter filtret, det är typ bara riva ur det spelar ingen roll om det gamla går sönder, kommer garanterat bli lite skit på golvet, sedan kolla du på det nya filtret, "air flow" står det på det , sätt i det så som luften kommer in i bilen ,,alltså pilen bakåt, !!!mot stereon typ

sen är det bara pressa ihop filtret och knöla in det i den roliga hålan och ihop med allting igen,,

lycka till
av Lbe
Tjena Vilken kanon sajt, första gången jag är här inne!!
Har min andra Volvo en V50 1,8 F, den är väl så där halv kul men man kommer från A till B även om den är törstig.
Sökt info om kupefiltret och fick klockren träff, imorgon ska bytet ske.
Tack allihop.
//Lbe
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]